Venus och Mars stretar vidare

Vigdis Hjorth.

Att läsa Hjulskifte och skriva den här recensionen alstrar flera fall av rundgång. Litteraturprofessorn Louise ser på sitt liv och känner sig trött och likgiltig inför den kulturvärld som en gång känts så angelägen. Då träffar hon den betydligt yngre bilförsäljaren Truls Olsen och den kulturella klasskillnaden blir en ögonöppnare för Louise. Hur ser hon på sig själv och hur ser hon på de män hon har relationer med?

Vi tar del av detta samtal om klass i en elegant och sparsmakat välskriven roman. Med sitt varma och humoristiska tilltal kvalar boken kanske inte in i den tyngsta prettokategorin, men nog befinner den sig närmare Louises finlitteratursfär än Truls gråtande-barn-tavlor.

Denna recension publiceras på en kultursida. Och den som skriver recensionen är jag, en boknörd som rusigt letar fram sitt tummade exemplar av Roland Barthes Kärlekens samtal då det refereras till den i boken. Det tjuter till. Samtalets förutsättningar utgår lite för tydligt från den ena parten. Finns det vettigare sätt att ställa frågor om kulturell klass än i de här formaten – boken och litteraturrecensionen? Bilförsäljaren som aldrig läst en roman känns så långt borta.

Men finkulturell professor kontra ickebildad arbetare utgör inte det enda motsatsparet. Det handlar om män och kvinnor också. Och i någon mån är det intressant att ta del av Louises lystna, inventerande blick på sin unge älskare. En typ av storögdhet som i fiktionen vanligen brukar tillskrivas tolvåriga gossar med nyvaken brunst. I Hjulskifte är det i stället en kvinna som betraktar en yngre man. Hans muskler, hans sätt att röra sig, hans vana att röka. Det maskulina uttrycket objektifieras med en rättframhet som jag sällan eller aldrig stött på i en skildring av heterosexualitet. Dock förblir den mystifierande könspolariseringen slitet intakt. Kvinna respektive man skrivs fram som å ena sidan väsensskilda, å andra sidan nödvändigt samhörande. Venus och Mars stretar vidare i tröttsamt välkända hjulspår romanen igenom.

Hjulskifte

Vigdis Hjorth

Övers. Stewe Claeson