Träden sticker och världen förändras

Eva Lindström är ambivalensens mästarinna, en bilderbokens Clarice Lispector. Den värld hennes böcker reflekterar är flytande och vag. Ingeting är fast. Ingenting säkert. I sin nya bok, I skogen, låter hon denna värld bli föremål för en reflektion kring omnipotensen, förnimmelsen av att behärska världen. Resultatet är våldsamt och paradoxalt.

Tre gestalter, ”Maggan, Snuten och jag som heter Trim” har en skog de bestämmer över. Det regnar när de vill. De bestämmer när det skall blåsa och hur pinnarna skall ligga. Men plötsligt ger sig träden av. De vecklar raskt ut små snabba fötter och sticker. Maggan, Snuten och Trim känner sig övergivna i deras icke-skog. Lite bestämmer de ännu. När det ska snöa och sånt. Men ensamheten lägrar sig över dem. Så blir det sommar och träden kommer vandrande tillbaka. I slutet står skogen där igen. Men känslan är en annan. Det är inte längre deras skog, de är mer en del utav den.

Skeendet är emellertid, som alltid hos Lindström, diffust och öppet för tolkningar. Någonting har skett, men man kan inte veta säker vad. Förloppet går från stillhet och ordning, över rörelse och uppror, till en ny stillhet. Bilderna, i bleka vattenfärger med markerade pennstreck, bär det mesta av denna underliggande berättelse. Det kulminerande uppslag där de tre huvudpersonerna står stilla i en omvärld där nästan allt annat rör sig är magnifikt. Ju längre jag ser på det desto starkare växer det till en metafor för en sorts akut livsskede som jag tror alla människor kan känna igen.

I skogen är kanske den skarpaste boken i Eva Lindströms mäktiga oeuvre. Det är en existentialpsykologisk gestaltning som helt spränger sin barnlitterära kontext. Alla kan läsa den. Alla bör läsa den. Och förnimma det nakna människovarat i dess råa spel mellan kontroll och övergivenhet, vilja och öde.

Magnus William-Olsson