Pappabok på ren rutin

BOKRECENSIONER
Hanna Hellquist, född 1980, skriver krönikor i Dagens Nyheter.

Första gången jag mötte en text av Hanna Hellquist var på Dagens Nyheters Namn & Nytt-sida. Det var ett kåseri, känsligt och rättframt, med en stil som var underligt intim och underskruvat humoristisk. Det hade litterära kvalitéer. Jag nämnde henne för någon som också hade läst, ja flera hade läst och snart haglade namnet lite varstans.

Som en logisk följd av en bunt lovande texter kommer så romanen med henne själv på omslaget och vars titel är namnet på den djuraffär Hellquists pappa en gång försörjde sig på: Karlstad zoologiska.

Pappan är av den kufiga sort som tvingar mamman att gå genom svenska tullen med ormar gömda mellan brösten, som försvinner halvårsvis utomlands, som hittar på lekar som ibland är lite äckliga, ibland sorgliga, men nästan alltid spännande för en liten dotter som så gärna vill klara av att vara nära sin far. Varje svenskt eller exotiskt djur som haft ett hem hos familjen har fått ett eget kort kapitel. Djuren är sålunda familjekitt, kommunikationskanal och romanens huvudsakliga formidé.

Genom dessa får vi nu läsa ett familjedrama.

På den här värmländska djurfarmen är fadern herre över djuren och flickan, varav ingen gör någon revolution. Karlstad zoologiska är ingen komplexfylld uppgörelse med en udda uppväxt, mer en enkel kärleksförklaring. Porträttet av fadern är pussigt och blött, soft och lite vädjande. Djurbeskrivningarna går snart som på räls.

Ett rent rutinarbete som ber om ursäkt för svärtan och de privata ohövligheterna genom att bulla upp med gulliga djur. De får precis samma funktion som fåglarna, illrarna, mössen och paddorna möjligen haft för fadern i flickans liv. Det kan vara en medveten poäng, men framstår mer som om romanen ber om ursäkt för att den är en roman. Som om Hellquist efter att ha krönikerat, intervjuat och rapporterat, shoppat i Dagens Nyheters På Stan-bilaga och garvat i P3:s Morgonpasset varit tvungen att skriva en roman så att exponeringen av henne blir fullbordad.

Risken med ett sådant projekt är att romanen slutar att vara en roman i egen rätt och blir del av ett fenomen. Samt att man som läsare bara blir väldigt trött på oansvariga, excentriska pappor i bokform.

FAKTA

PROSA

Karlstad zoologiska

Hanna Hellquist

Albert Bonniers förlag

Hellquists första djur: Trynsnok

Viktoria Jäderling

ARTIKELN HANDLAR OM