En fjolla som tänker med baken

”Den traditionella erotiska romanen (exempelvis Harlequin) följer givna mallar och en patriarkal ordning som totalt bryts upp av queererotiken. Könsmaktsordningen som bestämmer vem som betraktar och vem som betraktas förkastas.” Normal förlag presenterar sin nya in-print Normal Pulp med en mycket tydlig politisk ingång. Men frågan är om det i fallet På knä i Köpenhamn är de erotiska skildringarna som står för radikaliteten. Den tafatta fjollan Robin är i Köpenhamn för att saluföra sin butikskedja [email protected]! och hinner under dagarna på lyxhotell utveckla kittlande romanser med flera resliga karlar.

Männen som Robyn faller för är ståtliga och muskulösa tops. En demonstrerar sin storhet genom en uniform, en genom att vara överklass. En tredje visar någon sorts bräcklighet och då lägger Robin benen på ryggen. Den karl som Robin vill ha tiger om sina bekymmer och friar stoiskt till sin stjärtprinsessa.

Det är tydligt hur författarna förhåller sig mycket medvetet till den kiosklitterära genren – stereotyper som den bystiga, bossiga faghagen och den skarpa uppdelningen av bögar i top och bottom-kategorier är helt täta identiteter. Typiseringen av sexuella positioner är i all sin förutsägbarhet rolig. Särskilt när dialogen prickar rätt i sin rapphet. Jag fnittrar lyckligt åt fyndigheterna som förr eller senare landar i en Agnetha Fältskog-referens eller i en sminkväska. Och det är befriande fint hur Robin riktigt frossar i sin identitet som fjolla och i sin ovana att ”tänka med stjärten”.

Robin skulle, i linje med vad förlaget utlovar, kunna bryta upp en patriarkal ordning genom sin position som begärande bottom. Men jag undrar hur mycket han gör det då han helt internaliserat en manlig tolkning av kvinnlig prinsess-sexualitet. Är detta identifikatoriska överskridande subversivt? Eller bara en kopia av en förhärskande maktstruktur? Jag hade nog velat se lite mer brains hos Robin och mindre balls hos

machomännen för att ta till mig den här erotiken som queerpolitiskt omvälvande. Nej, kvalitéerna och sprängkraften i denna rosa sockerkaka till bok finns i humorn och glädjen kring feminina attribut som inte nödvändigtvis behöver göra någon passiv eller ofarlig. När fjollan är kvick och fyndig ligger världen för hans fötter.

prosa

» På knä i Köpenhamn

Lars & Niklas Gårdfeldt