Afrika utan sprickor

"Bitvis alltför välpaketerat
och försonligt för att
verkligen kunna skaka om"

BOKRECENSIONER
Foto: BEOWULF SHEEHAN
Chimamanda Ngozi Adichie, nigeriansk författare.

Det går att urskilja en rörelse från oskuld till rått uppvaknande i nästan samtliga av Chimamanda Ngozi Adichies noveller. Politiska och existentiella realiteter avtäcks genom upplevelsen av en djup, förändrande förlust – en förlust av barndom kanske, av ursprung.

I Det där som nästan kväver dig utspelar sig denna identitetsprocess i en rad kvinnliga nigerianska medvetanden som kan tillhöra emigranter såväl som kvarlevare, men alla med öden stöpta av Nigerias historia.

I titelnovellen vinner Akunna i det amerikanska visumlotteriet sin biljett bort från det härjade hemlandet men förlorar samtidigt sig själv. Efter att ha blivit sexuellt utnyttjad av sin farbror i Maine, tvingas hon söka lyckan på egen hand bara för att hamna i en ojämlik relation med en blint välmenande amerikansk man. När hon till slut får möjlighet att återvända hem står det klart att någon egentlig hemkomst inte längre är möjlig. I exilerfarenhetens klyvnad har hon nu att leva sitt liv.

Akunnas beskurna position i världen är en annan än Nwamgbas, kvinnan i bokens sista berättelse, som genom barnafödande, missfall och kroppsarbete förnimmer det moderna Nigerias blodiga framväxt. Samtidigt tycks de båda kvinnorna utgöra ett slags spegelbilder åt varandra, på varsin sida om en gemensam erfarenhet.

Ngozi Adichies två romaner En halv gul sol och Lila Hibiskus fick stora internationella framgångar. Hon skildrar människoliv nedsänkta i vidare politiska förlopp, spänningsförhållanden där kolonialismens inneboende maktasymmetrier formar varje enskilt medvetande.

Men jag saknar i hennes berättande en större, mer anspråksfull fråga till formen. Vad betyder det exempelvis att som nigeriansk författare skriva på kolonialväldets språk? Det där som nästan kväver dig uppvisar få sådana sprickor eller problemställningar.

Trots den angelägna tematiken vilar det ett lydigt drag över Ngozi Adichies prosa, ibland också förenat med en lite pappdockslik persongestaltning. Bitvis blir det alltför välpaketerat och försonligt för att verkligen kunna skaka om, sinnesförändra. Kanske är det ett pris den storsäljande litteraturen ofta är beredd att betala.

Men det liknar också ett illavarslande tecken på vad den västerländska litteraturbranschen behöver av bekräftande och lugnande bilder av den afrikanska kontinentens länder.

FAKTA

PROSA

»Det där som nästan kväver dig

Chimamanda Ngozi Adichie

Övers: Ragnar Strömberg

Albert Bonniers förlag

Hanna Nordenhök

ARTIKELN HANDLAR OM