Erotikdödarna

Unni Drougge läser en krystad
bok om sex efter klimakteriet

"Sex, systerskap och några män senare" är skriven av Monica Gunne, längst till höger, (kallad "Madeleine" i boken) i nära samarbete med Amelia Adamo ("Agatha") och Susanne Hobohm ("Louise").

Innan förlaget bestämde sig för att blåsa upp ordet sex tvärs över omslaget borde någon inblandad kanske ha läst manuset till Sex, systerskap och några män senare. För något åka av blir det då inte, inte för läsaren i alla fall. När berättarjaget äntligen får till det, är det i bästa Harlekinstil. Hon ligger i den starke och pondusmättade överläkarens armar och dånar av lycka, medan hon tvinnar hans hårlockar. Den postklimakteriella sexuella utlevelsen (ett tabu, påstås det) klipps bort till förmån för fjortisfniss av typen: ”Jag har knullat hela natten”. Annars bjuds vi på intima detaljer av det mer erotikdödande slaget, exempelvis putmage, förhårdnader, artros, skäggstrån, röda ögon, håravfall med mera. Eller vad sägs om att få ett av damernas underliv gnuggat i ansiktet, apropå håravfall: ”Jag ser redan ut som en kalkon där nere”.

Det är frestande att bli elak och plocka denna kalkon, starring Amelia Adamo. För även om hon kallas sidekick är det mest Adamo – förlåt, Agatha – som den tunna berättelsen kretsar kring. Så tunn, faktiskt, att den fått tryckas i ett minimalt format och med så stor grad att femtioplussarna inte ens behöver leta efter sina läsglasögon.

På lite drygt 200 luftiga sidor populärpressprosa får vi stifta flyktig bekantskap med tre osedvanligt framgångångsrika damer som har fuck off-pengar och realiserbara tillgångar för generationer framåt. Men i stället för att glädjas åt denna självständighet vältrar de sig i våndor över att inte vara åtråvärda i männens ögon. Fast då reser sig Amelia – förlåt, Agatha – och tar kommandot i jämmerdalen: ”Jag tänker fortsätta att vara söt, attraktiv och framgångsrik, och jag tänker också fortsätta att vara ett objekt”, protesterar hon.

När sedan denna parodiskt återgivna publicistdrottning gång på gång utbrister: ”Jag vill sätta ett gigantiskt ljus på de äldre kvinnorna”, då vill man verkligen gömma sig bakom skämskudden och bara hoppas att man aldrig nås av det där obarmhärtiga ljuset.

Unni Drougge.

Och glimtvis tycks även Monica Gunne vilja rymma från det krystade uppdraget attreclaima den äldre kvinnans sex appeal. Det sker när berättaren antyder att det trots allt är ganska angenämt att leva ensam. När hon skärskådar moderskapets sårytor. Eller när hon i förbifarten ifrågasätter det spel hon manipulerats in i: att till varje pris vara ett sexobjekt. Här anar man ett embryo till en betydligt intressantare roman. En roman om rätten att bli tant och vägra vara objekt.

Unni Drougge

Monica Gunne är kolumnist i Aftonbladet, därför bad vi författaren Unni Drougge recensera hennes bok.

»Sex, systerskap och några män senare