ÅSIKT

Dans för skilsmässa

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: Urban Jörén
Det är rörelsen i förhållande till dansaren som intagit scenen.

Johan Ingers avskedskoreografi för Cullbergbaletten vill sammanfatta det femåriga samarbetet mellan dem. Allt vartefter har Inger lämnat den smart berättande koreografin som Mats Ek gjorde till kompaniets egenart. I stället är det rörelsen i förhållande till dansaren som intagit scenen. I Position of elsewhere, en pendang till Point of eclipse, är scenrummet mättat och asketiskt på en och samma gång.

Jens Sethzmans låter en stålblank ljusrigg med sex i varandra inneslutna ringar dominera rummet.

Genom ljusriggen silas ljuset till skuggor på scenen, innan den så småningom själv producerar ett rödaktigt sken mot fondens milda, grå färg. Den första tredjedelen släpper ut dansarna i full frihet. Elegant kombineras det individuella rörelsemönstret till en scenisk helhet samtidigt som Jean-Louis Huhtas tunga ljudvägg balanserar lättheten i koreografin.

Nästa del präglas av Ingers avsked. Dansare som till levande ljudeffekter beklagar kroppens fysiska påfrestningar övergår omärkligt i rena rama pusskalaset där ingen verkar vilja släppa den andre. Så övergår denna något porösa del till Bachs stilla pianomusik samtidigt som ljusriggens ringar med irriterande gnissel antar olika skulpturala former. Här kan dansarna stelna till, låta en rörelse bli ett minne, medan scenen långsamt töms och lämnar kvar en stilla undran över vad som nu ska hända.

Med Eks dramatiska koreografier och Ingers känslo- och rörelsefokuserade uppsättningar i bagaget är det bara att hoppas att detta avsked åtminstone leder till det slags hemkomst som en alldeles egen scen skulle innebära. Statlig utredning pågår.