ÅSIKT

Freud och folkets terapi

Psykologi

KULTUR

Sigmund Freud

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

VIII PSYKOANALYSENS TEKNIK

Översättning Lars W Freij

Natur och Kultur

När Freud skriver om sina patienter använder han ibland ord som ”obstinat”, ”medgörlig”, ”uppfostra” och annat i den genren. En modern människa studsar då kanske till och undrar vem den där cigarrbolmaren egentligen tror att han är. Den reaktionen har psykoanalysen listigt nog ett begrepp för: det kallas motstånd. En freudian ger sig inte förrän motståndet har avlösts av – eller åtminstone börjat växelsjunga med – något mjukare och mer undfallande, något som kallas överföringskärlek, och som består av en sorts förälskelse i doktorn. Så sätts den psykoanalytiska processen igång. Med tillit och misstro. Konflikter upprepas och gestaltas, projiceras och erinras.

Analytikern är på en gång boxboll och gud.

Syftet är att patienten ska bli varse sitt ekorrhjul, öppna luckan och kila iväg till de andra ekorrarna. Att kunna älska och arbeta, det var kännetecknet på någon som var frisk.

I botten av den freudianska läran ligger samhällskritiken. Den energi som går åt till att producera neuroser ska frigöras, så att ropen på en förändring av samhället blir starkare, menade Freud. Så kan man knappast säga att det har blivit. Terapi fungerar nog i första hand som ett sätt för medelklassen att hålla sig på fötter, för att kunna prestera mer och konsumera mer. Den med mest tid och pengar konsumerar mest terapi.

Men en marsian ger sig inte förrän universum är grönt.

Överföringskärleken – patientens förälskelse i doktorn – skriver Freud mycket grundligt om i Psykoanalysens teknik (band VIII av Freuds samlade verk). Den är lite lik vanlig förälskelse, men hur smickrande den än är så är den inte äkta, skriver Freud. Den är inte kopplad till analytikerns personliga egenskaper, utan till rollerna, situationen. Inte under några omständigheter får analytikern inleda en kärleksrelation med patienten.

Freud tar här till en av alla sina halsbrytande liknelser, de som har gjort att han allmänt erkänns som en god författare, men som kanske samtidigt har bidragit till att dra ner hans status som vetenskapsman. Här kommer liknelsen, håll i er nu:

”Han får inte uppföra hundkapplöpningsscenen med henne, den där en ring av korvar har satts upp som pris för den hund som springer fortast och där en skämtare saboterar tävlingen genom att kasta in en enstaka korv på kapplöpningsbanan. Alla hundarna kastar sig över den och glömmer tävlingen och den segerkrans av korvar som vinkar långt borta”.

Hundar och korvar... För att översätta och platta till: analytikern får inte försöka bli ett substitut.

Psykoanalys beskrivs inte sällan som en riskabel historia. Apropå liknelser så tar Freud ibland till krigiska sådana. ”Ur det förflutnas arsenal hämtar patienten fram de vapen med vilka han försvarar sig mot fortsättningen av behandlingen och vilka vi ett efter ett måste vrida ur händerna på honom”.

Men på det hela taget låter det som en ganska kärleksfull verksamhet. ”Det kommer säkert att bli bra igen!”, det vill säga trösten, är grundläggande för den terapeutiska verksamheten. Sådana yttranden skulle läkaren alltså vara frikostig med.

Det finns en grundläggande skillnad mellan analysen och den religiösa bikten, skriver Freud (som på det hela taget var en inbiten ateist, även om han var mycket intresserad av religion). I bikten säger syndaren vad han vet, men i analysen ska neurotikern säga mer än han vet.

Som alltid när man läser Freud dyker det upp påståenden som är grovt reaktionära. Vad är till exempel en ”värdelös person”? Vilken typ av människa är det som bara är mottaglig för ”sopplogik med knödelargument?”

Artiklarna är kronologiskt ordnade, och jag tycker mig märka att Freud blev godare med åren.

Freud efterlyste en ”folkets terapi”. Han var inte beredd att arbeta gratis, så psykoanalysen var stängd för de fattiga. Men i framtiden skulle den komma att vara samhällssubventionerad. Det vore en drömsits, tyckte Freud.

Maja Lundgren