ÅSIKT

Du ljuger din jävel!

Bengt Göransson om den sunda misstorn

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

En sund misstro gör medborgaren klokt i att beväpna sig med i dessa dagar. Man kan lära av den bemärkte gällivarebon Hadar Hagström om vilken det berättas att han deltog i alla demonstrationståg på orten. Men han gick sist, tjugo meter efter de andra, med ett alldeles eget plakat på vilket det stod ”Tro dom inte!”

Jag påminns om honom när jag en morgon öppnar tre brev från Föreningssparbanken, det ena från dess finansförvaltare Robur vars marknadschef ”ödmjukt” berättar att han är nöjd med sin förvaltning. Misslyckat har det visserligen varit men inte lika taskigt som för andra.

Resultatet för min egen insats i företaget hänvisas jag till att få besked om i brev två. Där får jag veta att jag nu förlorat en femtedel av den summa jag en gång satte in. (Av de fiktiva summor som man en gång redovisade är hälften borta.)

Men det är brev tre som är intressant – där erbjuder banken sina Betalkortsinnehavare nya möjligheter: om jag handlar bensin hos

Preem kommer jag att få bonuscheckar. Efter läsningen undrar jag om det inte vore bra om banken ägnade sig åt bankverksamhet i stället för att kursa bensin – kanske skulle bankkontot må väl av det.

Längre ned i brevhögen ligger ett tjockt brev från det som en gång var Konsum. Som innehavare av Medmerakortet kan jag få ett bra avtal med Vattenfall som vill ta hand om mina telefontjänster.

Ny undran: finns det ett samband mellan det faktum att Konsum numera inte klarar att priskonkurrera om maten och att man förmedlar telefontjänster från ett Vattenfall som i vintras misslyckades med att upprätthålla den tjänst som bolaget skapades för – att leverera elström?

Så slår jag på radion som meddelar att Kista drabbats av sitt tredje stora elstopp på kort tid. Och jag minns min häpnad när jag en morgon fick brev från Birka Energi, en timme efter det att det andra postverket lämnat ett annat brev i vilket min fackförening erbjöd sig sälja elektricitet till mig. Birka ville inte alls sälja el, de ville sälja telefontjänster, det var därför de skrev.

En sista fundering: om alla företag tycks ägna sin mesta tid åt att försöka sälja sådant som de egentligen inte sysslar med, ska man då vara förvånad över att så mycket går åt skogen?

Tills vidare ska jag tillämpa Hadar Hagströms visdom, dock i min egen lite råare version: mitt standardsvar till elbolagens, bankernas och alla de andra marknadsgycklarnas företrädare ska vara:

Du ljuger, din jävel!

Bengt Göransson