ÅSIKT

Miriams samlade samtal

Anders Paulrud och Ulrika Stahre möter en ny kroppslighet på biennalen i Venedig

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Några få av de 3 147 bilder som utgör Miriam Bäckströms och Carsten Höllers projekt "All images of an Anonymous Person".

Blicken gungar i den här stan. När man sekundsnabbt inser det osannolika med Venedig, öppnar sig blicken likt en mussla, och man befinner sig enbart i nuet, frånkopplad från historien och framtiden.

Här finns ljus, och ens öga irrar innan det hittar tryggheten i det vackra.

Mitt i detta blickparadis står jag och lyssnar på Miriam Bäckströms ljudinstallation Amplified Pavilion; fåglar, barnungar, en kakofoni av röster som spelas in och återges direkt, och när detta blandas med de närvarande ljuden i den allra närmaste omgivningen uppstår en märklig effekt av utbytbarhet. Avstånd är nyckeln här; dels kan vi med låg röst tala med en person långt bort i rummet, dels hör vi alla andra röster. För att öka tillgängligheten till hennes installation har man tagit ner glasväggarna på Sverre Fehns magnifika paviljong från 1962.

Det utbytbara är ännu mer accentuerat i det bokverk som Miriam Bäckström har gjort tillsammans med Carsten Höller: All images of an anonymous person. Det är verkligen en anonym flicka, nu i 25-årsåldern, som valdes ut bland flera hundra sökande som svarade på en annons i svenska tidningar, och vi får se tusentals bilder av henne, alla hennes 3147 bilder från hela hennes liv. Vi får inte några faktauppgifter om henne, men kan genom mängden av fotografier ändå komma henne nära; från barndomen upp till vuxenblivandet. På så sätt liknar denna anonyma flicka en som vi verkligen kunde ha känt; vi delar hennes sorger och bekymmer, likaväl som hennes glädje och förälskelser. Miriam Bäckström anknyter till sina tidigare verk, särskilt Rebecka (skådespelerskan Rebecka Hemse) vars ansikte hela tiden ändrade identitet, och hon återanknyter till ett tidigare verk tillsammans med Carsten Höller: Group Photographs.

Den nordiska paviljongen delas i år mellan Bäckström/Höller och norske Matias Faldbakken som visar Black Screen och Black Screen Book. Faldbakken söker efter dynamiska processer i den rådande ordningen. Hans förkärlek för ord är stor, något som han för övrigt visat i de två romaner han skrivit under pseudonymen Abo Rasul: The Cocka Hola Company och Macht und Rebel.

Att dela utrymme är aldrig lätt. Enligt curatorn Åsa Nackings första koncept som provisoriskt döptes till On Rotation. Finland, Norway and Sweden var det meningen att tre olika konstnärer skulle interagera på en samlingsutställning.

Nu blev det inte så. Den finländska konstnärinnan hoppade av. Finlands skylt är nedskruvad, namnet lyser kvar i vitt. Kanske är hela idén med nordiska samlingsutställningar, i den alltmer globala konstvärlden, en förlegad tanke.

T o m 6 november

Konst

Anders Paulrud

ARTIKELN HANDLAR OM