ÅSIKT

Kontakt med Mars

PIA BERGSTRÖM har infernaliskt roligt med Inger Edelfeldt

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: ALFAMEDIA
Inger Edelfeldts "Finns det liv på Mars?" utkommer i dag.

Innan jag börjar skriva googlar jag "realitetsprincipen". Den innebär, enligt en psykolog på nätet, att välja det svåra först. Om man genomgår en lång utbildning eller avstår från chokladbiten får man vänta på belöningen. Motsatsen, lustprincipen, är bara ohämmat känslomässigt önsketänkande och leder till ånger, fetma, svag ekonomi, ohållbara relationer.

Joni, hjältinna i Inger Edelfeldts nya roman Finns det liv på Mars? har alltid dragits till orealiteter.

Därför står hon nu i medelåldern i charken på Ica med tredubbla plasthandskar och känner sig livsoduglig och patetisk. Hon äcklas av de stora kalla köttstyckena, har ettusenfemhundra osålda cd-skivor med sig själv i garderoben, en stor avbetalningsskuld för detta drömprojekt kvar, plus obetalda studielån för oavslutade universitetsstudier, och en femårig dotter utan pappa som hon brukar ta med sig ut på gatan eller tunnelbanan för att sjunga I en sal på lasarettet eller Stretched on a grave för att få ihop några extra hundralappar. Fet har hon dock inte hunnit bli, utan är "tillräckligt snygg och intelligent" för att nyskilde Niklas vid en av kassorna ska utkora henne till sin "knullkompis".

Patetiken till trots är den här "vuxendomsboken" (Edelfeldts egen genrebeteckning) infernaliskt rolig. Skildringen av den ensamma mammans våndor är inte alls så seriöst omständlig som exempelvis Ann-Marie Ljungbergs Simone de Beauvoirs hjärta men lika full av smärta över att kärlek, både till barn och mellan vuxna kan vara så förödande skydds- och principlös.

Och Mars? Vad har livet på Mars med låglönejobb, småbarnsfällor, skuldfällor och skuldkänslor att göra? Edelfeldt förklarar det ganska charmant, hur detta liv har med David Bowie att göra, med det fullkomligt ohämmat känslomässiga hos Roxy Music, Velvet Underground, Queen och Morrissey, hur det har med Jonis ungdomsväninna Magdalena att göra, som Joni hittade vit och död i badkarets blod, med såna berömda döda som Marc Bolan, Freddy Mercury, Nick Drake och Jeff Buckley och med Niklas tonårsdotters idoler Rufus Wainwright och Antony. Hur detta liv, deras liv och musik från Mars, hur orealistisk den än låter, står i kontakt med alla andra liv, och allas innersta känslor och önskningar i den här världen, och kanske i andra.

Roman

Pia Bergström