Spöklika sprattelgubbar i salen på Färgfabriken

avUlrika Stahre

KONST

Rörliga figurer vinnare i kyrklig stämning

”The animal spirit”, Julia Bondesson.

KONST Medan vinter övergår till vår visas på Färgfabriken årets Beckersstipendiat, Julia Bondesson (t o m 8 mars). Hennes träskulpturer, stora och små människo­lika, rörliga, figurer, visas i en mörk ödslig lokal och de ter sig som vore de sprungna ur en ond saga. En vilande dockteater som hotar att när som helst bli levande.

Färgfabrikens stora sal både lider och av och vinner på sin kyrklika stämning (det är ju i princip en basilika) och just nu är det mest vinst. För skulpturerna, de kunde ha varit Kristus på korset. De levandegörs i en performance som dokumenterats och visas på utställningen. Stilla, drömskt, tillbakahållet. Kontrasten är stor mellan de stilla marionetterna - möjligheterna som finns, kraftfullheten - och den som fås att röra sig: passiv, förstås.

Det är spännande att se resultatet av handens arbete i en utställning, att trä har skurits och täljts till kropp är väldigt traditionellt och långt bortom samtidskonstens huvudfåra.

När Louise Bourgeois på en helt annan plats i Stockholm visar sina hårt hållna tygkroppar är det lätt att se ett släktskap. I skröpligheten, i det gotiskt inspirerade starka uttrycket.