MANLIG SYSSLOLÖSHET

KONST

Ulrika Stahre om Baselitz på Louisiana

Foto: "B für Larry", 1967.Sammlung Flick, Zürich © Georg Baselitz
Foto: "Si riposa", 1997. Privatägd, courtesy Galerie Michael Werner, Berlin/ New York © Georg Baselitz

Louisiana har under några års tid visat en generation tyska konstnärer som var de första att måla fram Tyskland efter nazism, holocaust, krig, ockupation, delning. Först visades Sigmar Polkes melankoli, sedan Gerhard Richters idoga bildcitat och nu är turen kommen till Georg Baselitz aggressiva energi.

Baselitz kallar sig "dubbelt tysk" - han har bott i både gamla öst och i väst, han har till och med på renässansmanér tagit sig namnet Baselitz efter födelseorten, den lilla byn Deutschbaselitz utanför Dresden.

Renässansens bildvärld är också en ton i den samlade produktionen: de kraftiga, ensamma männen liknar anatomiplanschens muskulösa, ibland hudflängda män, de många kroppsfragmenten speglar renässansens närhet mellan vetenskap och konst, tidens allt omfattande, mystiskt färgade kunskapsfixering.

När Baselitz vänder sina målningar upp och ner och därmed försöker skapa ett föreställande måleri som ska uppfattas minimalt figurativt, i princip abstrakt, så upplöser han också bildbetraktandets vertikalitet. Man svävar ovanför målningen, står inte framför den. Men mest omtumlande är de stora, våldsamt målade figurerna som ser ut att vilja spränga duken åt alla håll - uppåt nedåt framåt. Dock: ju mer jag vandrar i Louisianas salar mellan verk vars energi töms av överflödet, vars historieberättande är dolt, desto mer undrar jag varför jag ska se just det här.

Både oroande och intressanta är de tidiga verken. Man kan lätt föreställa sig stämningen i sextiotalets Berlin, med den nybyggda muren, med färska och offentligt bortträngda minnen. I B für Larry visas en människokropp som upplösts tillsammans med djurkroppar och något träd. En heroisk man, söndersliten till utspridda pappersremsor. Baselitz vanställer både kvinnor och män men mest intresserad verkar han periodvis ha varit av en manlig sysslolöshet, en förlamning.

Denna stympade förlamning bidrar till att missljudet viner genom utställningen. Kanske är det därför man trots allt ska se just Baselitz.

Konst

Ulrika Stahre