Wei Weis flotta protest

Reflektion över flyktingars omänskliga situation

avKristoffer Viita

Foto: Joshua White/JWPictures.com
Ai Weiwei, ”Life cycle”.

Den kinesiske dissidentkonstnären Ai Wei Wei ställer för första gången ut i Los Angeles. Det är premiär för hans senaste installation Life cycle, en logisk fortsättning på den något förbisedda, men utmärkta dokumentären om flyktingkrisen: Human flow (2017). 

I filmen reste Wei Wei runt i världen för att ge flyktingar en röst. Life cycle är en mer andlig reflektion över deras omänskliga situation. En enorm flotte konstruerad av silkesbambu, material som användes för att bygga drakar under Ming-dynastin, befolkas av mytologiska varelser från den urgamla kinesiska Shanhaijing-texten och representerar flyktingar runt om i världen. Inte helt olikt djuren från kinesisk astrologi som varit ett tema i Wei Weis tidigare skulpturer. 

Foto: AP
Wei Wei.

Budskapet om människans likheter och vår gemensamma potential förstärks av att Marciano art foundation kurerat den tillsammans med Wei Weis gamla verk Sunflower seeds (2010), 49 ton solrosfrön av porslin, samt Spouts där antika tekannor samlats i en liknande maximalistisk installation. 

Båtskelettet Life cycle ramas in av citat från Zadie Smith, Sokrates, James Baldwin med flera. I aktern citeras Joseph Roth ur Den vandrande juden

”Nationalitet är ett västerländskt koncept. Det uppfanns av västerländska forskare som sedan dess har kämpat med att försöka förklara det.” 

Om man ska vara lite kritisk framstår de citerade visdomarna som lite överflödiga, besökarna slipper nästan tänka.

ARTIKELN HANDLAR OM

Ai Weiwei

Konst