Aftonbladet
Dagens namn: Magnus, Måns
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur / Konst

En stor orkester vid namn Günter Grass

Självporträtt av Günter Grass.   Självporträtt av Günter Grass.

    Det finns hos Günter Grass en tydlig och ständigt verksam lustprincip som styrs av arbete. Ständigt arbete, som det verkar. Olika sorters arbete.

För den breda allmänheten är han förstås välkänd som en romanbyggets stormästare och Nobelpristagare. Nästan alla jag känner har läst Blecktrumman, och nästan alla har i sin ägo den fantastiska romanen Flundran, en bok som enligt mitt förmenande få har läst ut.

Just flundran, denna egendomliga plattfisk, leder in på en annan av Grass verksamheter: tecknandet, grafiken, skulpterandet. Grass började sin konstnärliga utbildning till stenhuggare och fortsatte med skulptur och grafik. Långt innan flundran blev text tecknade Grass fisken, med rörpenna, kol och mjuk blyerts. Och så tog fisken till orda. Grass beskriver processen så här: "Se, säger teckningen, så få ord jag behöver, hör säger dikten, ord som går att läsa mellan raderna."

Det finns två sorters papper. I början är de vita. Sedan kan de fyllas med ord eller penseldrag. I Grass fall befruktar dessa två konstnärliga uttryck varandra. Bäst uttrycker han det själv: "Antingen det är fråga om ord eller tecken, så är det gråvärdena som färgar, nyanserar, fördunklar, ger genomskinlighet åt vår verklighet. Det är bara papperet som är vitt. ["] En skrivande tecknare är någon som inte byter bläck."

 

    I Nobelmuseets svala källare kan man nu ta del av en utsökt sektion av den stora orkester som Günter Grass är. Bilderna, likväl som Grass dikter, är utsökta exempel på hur en skärpt realism befriar begripliga föremål och företeelser från trång ideologi.

Anders Paulrud

Konst

Günter Grass

Grafik och teckningar

Nobelmuseet, Stockholm T o m 26 september

SENASTE NYTT

Kultur

Visa fler
Om Aftonbladet