Aftonbladet
Dagens namn: Tore, Tor
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur / Konst

Hälsning från Tensta

Tensta servicehus. Vykort i Oda Projesis projekt.   Tensta servicehus. Vykort i Oda Projesis projekt.

    Från Tensta konsthall har det kommit små brev den senaste tiden. Den turkiska konstnärsgruppen Oda Projesi ( Özge Acikkol, Günes Savas och Seçil Yersel) har bjudit in både press och Tenstabor till diskussion om konsthallens roll och funktion, om Tensta som plats och om mötet mellan plats och plats, mellan kultur och boende och förort och stad. Det har handlat om lokal förankring och konst som en process i samarbete mellan konstnär och publik.

Denna relationella estetik har sin givna plats i konstvärlden, sedan flera år också på institutionerna: till exempel Rooseums verksamhet har dominerats av konstutställningar som varken har börjat eller slutat med utställningsperioden.

Man kan välja att vara med eller att inte vara det - verket förändras med människorna och därför blir det som slutligen visas inte intressant på samma sätt som i en konstutställning av mer traditionellt snitt (som vi känner den sedan dryga seklet).

 

    Och Oda Projesi landar, liksom andra relationella projekt, någonstans mellan karnevalen, allaktivitetshuset och en kollektivt utformad social analys. Att på konsthallens golv markera olika institutioner och platser i Tensta och därigenom förvandla en stiliserad planritning till liv - med barnverkstad där Tensta gymnasium har placerats, med studsmattor på konsthallen och köttbulletävling på centrum - är ett effektivt grepp för att skapa en visuell ram åt handlingar som spretar åt alla håll. Låna och lämna en bok, välja vykort eller visa var man bor om förorten hamnar i mitten är alla handlingar som visserligen förvandlar konsthallsbesökare till symboliska sociala varelser men också handlingar utan ram.

 

    Begreppet Tensta konsthall har det senaste året blivit mer och mer förbundet med konflikt, maktmissbruk och kritikerstrider. Sista ordet lär inte vara sagt men konsthallens nya identitet är definitivt under uppbyggnad. Det är bara att gå eller åka dit. Och som de nya konstnärliga ledarna uttrycker sig: "Den initierade publiken kan mycket väl befinna sig i det som brukar kallas periferi och detta förhållande behöver inte stå i någon relation till något som helst centrum annat än det centrum som själva projektet ger upphov till." Panta rhei, med andra ord. Och medan vi flyter undrar vi nyfiket hur nästa utställning ska kunna bygga vidare, om den gör det eller om strömmen vänder.

Ulrika Stahre
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Kultur

Visa fler
Om Aftonbladet