Konst från Flashback

Norsk konst nere med undergroundkulturen

Foto: Mattias Givell
Gardar Eide Einarsson, Don’t Believe Anything You Hear, 2010
KONST
Gardar Eide Einarsson, Liberty or Death, 2006

Gardar Eide Einarsson och hans kompis konstnären Matias Faldbakken har bägge en gammal förkärlek till undergroundkultur – zombies, black metal, hardcorepunk, droger och terrorister.

Företeelser som i sig kan vara oerhört fascinerande, men när de förvandlas till bildkonst förvånansvärt ofta känns som någon sorts macho-rekvisita.

Just nu visar Bonniers konsthall i Stockholm Einarsson i den stora utställningen Power has a fragrance. Hans svartvita punkestetik lånar sig den här gången till gaturebeller, terrorister, poliser, konspirationsteorier och outlaws.

Här finns en skylt från Clint Eastwood-filmen Dirty Harry, matsalsmöbler från amerikanska fängelser, instruktionsmaterial från polisutbildningar, en ”självmordsspeglel ”från Japan, citat ur boken History of the car bomb, en kopia av en skylt till en strippklubb och en skiss ritad av UNA-bombaren … Det är som om utställningen gjorts på Flashbacks diskussionsforum.

Och när allt det här lyfts ur pojkrummet – där det vanligtvis håller till – så blir det av någon anledning bara som en uppvisning i gosse-chauvinism.

Visst är det skrämmande, oroande och uppkäftigt. Men precis som på Flashback känns det som att det sitter en finnig 14-åring och skrattar någonstans i bakgrunden.

FAKTA

Konst

Power has a fragrance

Gardar Eide Einarsson

Bonniers konsthall, Stockholm

16 feb-12 juni

ARTIKELN HANDLAR OM