ÅSIKT

Var och en sin egen Beck

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
I framkant.

■ ■I senaste numret av Wired, som presenterar ett starkt temanummer för musik, The Rebirth of Music, befinner sig Beck Hansen återigen i framkanten. I en intervju beskriver han sin senaste cd som en multipel med flera alternativa mixningar, animationer, videor, texter, spel, readymades, omslagsbilder med mera.

I realiteten innebär det att varje lyssnare som sitter uppkopplad på nätet kan redigera sin egen Beck-edition och skriva ut densamma. "Det är dags för albumet att återerövra tekniken", säger Beck. "Put a song in your trout!"

Beck är surrealisten som skapar sina egna lagar. Rötterna finns i countryn, hardcoren, punken och elektronmusiken. Publiken är stor. Låtskrivandet liknar mera en storstädning, ett slags loppisfyndande som förmerar sig.

■ ■Redan när han lanserade sitt förra album, Guero, var det i form av en Guero Cycle. Musikfiler låg utlagda på internet så att vem som helst kunde gå in i materialet och göra sina egna versioner, lägga till en stråke, ta bort lite sång, och sedan lägga dem i nya mappar och dela filerna med andra (fildela).

På it-svenska kallas det öppen källkod och kan enkelt appliceras på en musikalisk idé som förutsätter fildelning. Och eftersom alla prognoser tyder på en skivlös framtid känns det ändå dags att upprepa de gamla cyberboysens stridsrop "Information is free".

Visserligen kommer Beck och hans samplingskompisar att ständigt stå i opposition till de officiella skivbolagen eftersom han är en övertygad upphovsrättshaverist, som anser att vissa delar av hans musik är allmän egendom. Men nu har hans idéer slagit rot. Dessutom är det hög tid att kyla ner skivindustrins kartellbildningar och hitta andra fräscha spridnings- och betalningssätt på nätet.

Mikael Strömberg ([email protected])