ÅSIKT

De stora förlorarna

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Kampanjmaterial.

Hade nej-sidan torskat i valet hade reklamtidskriften Resumé inte prytts med krigsrubriken KOMMUNI-

KATIONENS

STORA NEDERLAG. Det var ja-sidan som hade pengar att betala pr-människor, informatörer, reklamguruer och flygbladsutdelare - och nu verkar branschen något chockskadad: Det-gick-inte-att köpa-ett-ja. Amatörerna vann över proffsen. Förklaringarna är många: "En urdålig kampanj", "Vänstervåg bland ungdomar", "Bristen på ett övergripande emotionellt budskap", "Politikens fel", "Det fattades fotfolk", "För jippobetonad kampanj" (som en reklamman uttrycker det: "Det går inte att hålla på med såna här Muf-kampanjer där ungdomar som får 18 000 kr i månaden delar ut glass, mazariner och ballonger."

Nu torkar reklambranschen tårarna och satsar på returmatchen. Om tio månader är det val till Europaparlamentet, med eller utan mazariner.