ÅSIKT

Coca Cola nästa

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Ej reklamfri miljö.

En återkommande tanke i Naomi Kleins bok No Logo är människans behov av att få vistas i miljöer utan reklam. Hon menar att det inte är bra när snabbmatskedjor släpps in i skolmatsalar och när sponsrade skolor tvingas lova att "göra sitt bästa för att maximera försäljningen av Pepsi-Colas produkter".

I Kuala Lumpur har man vid byggandet av stadens nya monorailbana inte brytt sig om vad Klein anser om behovet av zoner utan säljbudskap. Istället har man låtit sponsorer ta över banans stationer. Resultatet är smått kufiska linjetavlor där ett rött streck förbinder olika logotyper. Än märkligare är att höra tågföraren säga att vi just stannat vid ett försäkringsbolag för att därefter utannonsera "Nästa station Bukit Bintang, Coca Cola".

Johan Tell

ARTIKELN HANDLAR OM