ÅSIKT

Konsten att sälja burgare

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: ap
EU?
KULTUR

Vuxna ska våga vara vuxna, bra förskolor är bra, män och kvinnor är innerst inne rätt lika, det är gott med soppa ibland, städar man bättre mår allergiker bättre, lagom tv-spel är bäst... det är inget fel på innehållet i nr 2 av gratistidningen Våra barn: prydlig, lagomjournalistik kring barn och familj.

Problemet är möjligen att det är McDonald’s som ger ut tidningen, antagligen mer för att ge sitt fettdrypande, offentliga nylle ett ansiktslyft än att direkt kränga fler hamburgare.

Tror vi på hamburgerfirmans idéer om barnuppfostran kommer vi ändå och hälsar på så småningom.

... konsten att sälja EU

Något av samma känsla drabbade oss inför Café d’Europe på Europadagen i går: ”Institute for Innovating Regions in Europe” samlade kulturkändisar i 27 huvudstäder. I Stockholm ”diskuterade” man den omöjliga frågan ”Behövs ett berättande med svenskt perspektiv nu när vi har EU?” Barn fick rita ”fantasiteckningar” och vuxna erbjöds att skicka in berättelser på temat ”Förförd av Europa”.

Det är ett sätt att, med de EU-pengar vi satsar, på ett lite sofistikerat sätt sälja EU till oss själva.

Och det känns lika fräscht som en barntidning från McDonald’s.