Aftonbladet
Dagens namn: Ursula, Yrsa
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur / Opera

Musikaliskt sprängstoff

CLAES WAHLIN om konfliktfyllda franska harmonier

Richard Decker och Anna Larsson i   Richard Decker och Anna Larsson i "Simson och Delila".

    Simson som upprorsmakare och Delila som terrorist, eller är det tvärtom? Vem är vad i den allt sedan staten Israel föddes ständigt pågående konflikten mellan religion, politik och nationalism i mellanöstern? Bokstavligen av rent bibliska dimensioner strider man, om inte ända sedan episoden i Domarboken om Simson och Delila, så i alla fall så pass länge att Camille Saint-Saëns opera på gränsen till oratorium utan större ansträngning kan förläggas till Gazaremsan.

Palestinska och israeliska soldater, FN-utsända och journalister samt kvinnor och barn trängs på operans scen när Simson eggar hebréerna till uppror och Delila förför honom för att strax prisge honom åt de sina.



    För säkerhets skull har den kanadensiske regissören Renaud Doucet lagt till ett mord på Delilas son, för att balansera den bibliska tendensen så att säga. Här vill alla hämnas oförrätter.

Handlingen utspelas mellan morden på Folke Bernadotte och Itzhak Rabin, tv-reportage flimrar förbi och självmordsbombare utrustas till den instrumentala backanalen i tredje akten. Likväl är det ingen dokuopera, scenografins symboliska stålmurar och röda, mycket kraftiga rep håller realismen på visst avstånd. Samtidigt, måhända inte avsiktligt, präglas personregin hellre av poser än av naturalistiskt spel.



    Men Anna Larssons Delila, tveklöst kvällens vokala stjärna med sin fylliga altröst, visar vackert hur passionen styrs av hämnden, inte av den sceniskt något stele Richard Decker vars Simson annars sjunger både starkt och snyggt. Men han är knappast någon som kan elda de hebréeiska massorna. Den rollen tillkommer i stället den vokalt och sceniskt imponerande David Bizic, Dagons överstepräst, som med fanatisk förtjusning rustar sina barnsoldater med ena handen, och viftar bort mödrarnas förtvivlan med den andra.

Med en elegant och samlad klang utgör operakören tillsammans med Larsson och Bizic föreställningens musikaliska treenighet, medan regissörens förhoppning att publiken ska diskutera politik efter denna Simson och Delila nog förblir ett rent musikaliskt ideal. Det är i och för sig en vacker början.

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Kultur

Visa fler
Om Aftonbladet