Aftonbladet
Dagens namn: Marika, Marita
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur / Opera

Operett på näsan

Ur ”Glada Änkan”.   Ur ”Glada Änkan”. Foto: MARKUS GÅRDER

    Arga änkan kan man med onödigt mycket fog kalla Suzanne Ostens uppsättning av Lehárs Glada änkan på Folkoperan. Här är inte bara titelrollen och hennes medsystrar rätt trötta på männens objektifiering av dem, framför allt är Osten, Malin Axelsson med flera i det konstnärliga teamet så pass arga att de inte vågar ta verket för vad det är.

Redan programmet förkunnar att patriarken är död och att denna uppsättning är tillägnad hans minne. Skulle sedan inte texterna i programmet räcka för den fåkunnige, så får Sara Jangfeldt som Njegus agera feministisk konferencier i herrkläder. Och för den som fortfarande inte förstår får vi textrader i fonden, en bildparad av kvinnliga förebilder och ständiga kommentarer till och i de musikaliska numren. Hur dum tror Osten att publiken är?



    Men operetten slängs alltså inte på sophögen, som Frank Castorf så elegant gjorde med Läderlappen på Stockholms stadsteater för ett tiotal år sedan. Magdalena Åbergs läckra scenografi – klara färger, kristallkronor och nattklubbsljus – tillsammans med Maria Gebers fantasifulla kreationer jämte en hel orkester (Castorf nöjde sig med en saxofon) bjuder på en viss prakt. Man vill alltså både ha operettkakan, och äta den, även om man i något slags ångest låter technomusik dundra mellan akterna.

Ensemblen är beundransvärd i sin lojalitet med detta sceniska föredrag. Thomas McManus koreograferar sångarnas rörelser med skulptural känsla, det finns en scenisk auktoritet i regin, om än med flera rätt tröttsamma så kallade komiska inslag. För naturligtvis är det så att Osten mycket väl hade kunnat visa sin läsning av verket, i stället för att låta anteckningarna från regihäftet läsas upp från scenen.



    Med sångare som också vet att agera, Paula Hoffman Frölings Hanna, Nikola Matisics Camille eller Jakob Högströms Zeta, för att nämna de tre främsta, hade en subtil och elegant nedmontering à la queer kunnat bevara respekten för publiken. Nu får vi bara ett slags möte mellan två teaterkonventioner: förra sekelskiftets genuskonventioner och dagens queerkonvention. Sådant blir ingen glad av, varken änkor eller andra.

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Kultur

Visa fler
Om Aftonbladet