Aftonbladet
Dagens namn: Severin, Sören
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur / Opera

Laddade moraldiskussioner

Erika Sunnegårdh som Paulina Salas i ”Death and the Maiden”.   Erika Sunnegårdh som Paulina Salas i ”Death and the Maiden”.

    Den chilenske författaren Ariel Dorfmans drama Death and the Maiden (världskänt genom Roman Polanskis film) tematiserar problem kring skuld, hämnd och försoning, en akut chilensk realitet efter Pinochet-regimens mordorgier. Naturligtvis också med allmänmänsklig giltighet. När Dorfman kontaktades av Jonas Forssell som ville göra en opera på dramat, blev han eld och lågor och skrev själv librettot. I lördags var det urpremiär i Malmö.



    Men hur operamässig är egentligen denna historia om den av tortyr traumatiserade Paulina, vars bödel av en slump hamnar i hennes hem efter många år? Det är ett laddat resonemangsstycke med långa och i och för sig viktiga moraldiskussioner mellan främst Paulina och hennes man. Sådana genererar inte självklart musikaliska uttryck, vare sig vokala eller instrumentala. Det har Jonas Forssell problem med, men hans partitur är mycket ambitiöst, och han gör stora ansträngningar att variera och färglägga. Instrumentationen är ofta fyndig och delikat, och alla olika anspelningar på Schuberts stråkkvartett Döden och flickan är både slagkraftiga och raffinerade – det är genom dennes förkärlek för Schubert som Paulina känner igen sin bödel.

    Regissören Åsa Melldahl försöker också ge mer musikteatralt liv åt de långa meningsutbytena genom fyra frackklädda figuranter, men de stör lika ofta som de piggar upp. Dramatiskt mest lyckad är körens medverkan, den fungerar som ett slags skrämmande bakgrund; alla dessa anonyma offer, som inte likt Paulina hade turen att överleva. De plågar ständigt hennes – men knappast bödelns – hjärna.



    Detta blir ändå främst ett verk som man ser och lyssnar på med största respekt och beundran för den gedigna konstnärliga ansträngningen och det professionella genomförandet. Historien har på mig starkare verkan både som drama och film än som opera.

Thomas Søndergaard får skickligt fram alla Forssells fina effekter ur orkestern, Erika Sunnegårdh är med sina flammande höjdtoner magnifik som Paulina, och Fredrik Zetterström likaså starkt övertygande som hennes make. Tyvärr är bödeln Joseph Wolverton betydligt blekare.

Lennart Bromander
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Kultur

Visa fler
Om Aftonbladet