Könskamp – och en sjutusan till show

Barbro Westling ser Aischylos drama bli samtida

avBarbro Westling

”De skyddssökande” på Malmö stadsteater.

Kvinnorna flyr över havet, bort från männens våld och tvångsäktenskap. Deras hemland är ockuperat, nu söker de asyl vid en annan kust. Ska invånarna i Argos öppna sina hjärtan och ta emot dem, eller ska de asylsökande kvinnorna visas bort?

Dramat är skrivet av Aischylos för 2 500 år sedan och ändå handlar det om dagens flyktingfrågor och kvinnohat. Frågorna har hängt med som eviga, kanske för att svaren definieras vad ett samhälle är. Kan kvinnorna förlita sig på demokratin och dess löfte om beskydd?

Tillsammans är denna kvinnokör stark och fast besluten, hellre dö än tvingas leva med sina förföljare.


”De skyddssökande” anses som det mest lyriska av de antika tragedierna och på Intiman i Malmö har danske regissören Simon K Boberg iscensatt dramat som en rit. På en ljusskiva, under en stor cirkel av ljus, rör sig kören anförd av Sandra Stojiljkovic i vackert livfulla och magnetiskt koreograferade variationer. Deras urmoder Io och guden Zeus åkallas och bönfalles upprepat, men en radikalfeministisk vrede skär också genom mytologins ojämlika könskamp. Den svartsjuka Hera förvandlade ju den sköna Io till ko, som straff för maken Zeus lusta.

Stoffet är spännande men detta är framför allt tusan till show med sång, dans, rytm och tajming. David Greigs modernisering av texten varvar språklig glanslöshet med mytiskt skimmer. Men myten får närvaro och puls i körsång och rörelse, i den mångfaldiga och rörliga kvinnokroppen.


Arton unga Malmökvinnor utgör den fabulösa kören och då föreställningen hade premiär på Betty Nansen Teatret i Köpenhamn, som är samarbetspartner tillsammans med Aalborgs teater, stod en dansk ung kvinnokör på scenen.

Malmö Stadsteater håller demokratins frågor levande och nära. Nyss var musikteatern Vinnaren tar allt på Hipp en riktig kioskvältare på temat, här ventileras det i antik skepnad, och inledningsvis upplyser en verklig företrädare från kommunen i siffror och procent hur våra skattepengar betalat för kvällens föreställning. Inte utan viss förtjusning i salongen.

ARTIKELN HANDLAR OM