Klassiker, dockor och amerikana

Claes Wahlin om nästa säsong på Dramaten

Foto: SÖREN VILKS
Dramaten.
TEATER

På 80-talet var Alfhild Agrell en av de mest spelade på Dramaten. Pjäser som Räddad, Dömd, Ensam eller Småstadsliv lockade publik och gav klirr i biljettkassan. Det handlar alltså om 1880-talet, de påföljande hundra åren hände det inte så mycket med Agrell, i varje fall inte på Dramaten. Men till hösten kommer faktiskt hennes Ensam upp på Dramaten, rimligen en följd av den läsning av pjäsen som gjordes där 2007. Jenny Andreasson regisserar.

Strindbergs Fadren sätts också upp, denna gång som ett rådbråkande om klassiker där Anna Pettersson möter Johan Rabaeus i den förras regi. Bland övriga klassiker märks Anna Karenina, Tobias Theorell regisserar och Livia Millhagen gör den olyckliga titelrollen. Än mer klassisk är Sofokles Kung Oidipus och Antigone, som Eirik Stubø gör en helaftonsföreställning av, medan Karl Dunér regisserar Jan Malmsjö i den moderna klassikern Samuel Becketts Krapps sista band.


Amerikanskt blir det med Tony Kushners Angels in America i februari 2018, regi Farnaz Arbabi och i november en dramatisering av Ola Larsmos roman Swede Hollow, som överlåts till Alexander Mørk-Eidems regi. Mattias Andersson ska få Cullbergbaletten att gestalta The mental states of Sweden in dance, dessutom regisserar han sin egen pjäs Uppenbarelsen.

Dramaten har också lockat till sig Erik Holmström från Malmö Dockteater, som ska låta dockor, skådespelare och maskiner spela Jörgen Dahlqvists Flickland, och ett samarbete med Lumor, Här kommer alla känslorna på en och samma gång av David Wiberg, inleder höstens säsong den 1 september.

ARTIKELN HANDLAR OM