Palestinsk poesi på scen

Cecilia Djurberg ser ett gästspel om poeten Taha Muhammad Ali

Foto: Saheer Obaid
Amer Hlehel gör titelrollen i monologen ”Taha”, som gästspelar på Stockholms stadsteater till 14 september.
TEATER

TEATER Den infekterade Israel-Palestina-konflikten är svår att förstå – i synnerhet för utomstående. Skådespelaren och dramatikern Amer Hlehel introducerar nu den palestinske poeten Taha Muhammad Ali för den svenska publiken i sitt gästspel (på engelska) på Kulturhuset stadsteatern i Stockholm.

Via hans livshistoria framträder en bild av hur obegriplig konflikten kan vara även för de inblandade.

Taha Muhammad Ali (1931–2011) föddes i byn Saffuriya i norra delen av nuvarande Israel. Monologen om hans uppväxt och flykt från hembyn, som utplånades av israeliska bombplan 1948, färgas av vemodig skönhet och humoristisk värme då den vävs runt väl valda smakprov av Tahas humanistiska poesi.


Textens bildrikedom och Hlehels engagerande berättarstil fyller ut den enkla scenografin, där en parkbänk och en portfölj är enda rekvisita.

Tahas försök att fortsätta leva sitt liv, konflikterna med fadern och hans ständiga längtan efter kärleken som kriget ryckte ifrån honom präglas av barnets naiva blick på tillvaron. Som när den unge Taha frågar sin far hur det ens är möjligt att stjäla någons land – skulle det ryckas undan och rullas ihop som en matta under dem medan de sov?


Politiken finns där som en skugga, men föreställningen uppehåller sig inte vid skuldfrågorna, utan fokuserar på den personliga tragedin med tydlig uppmaning till fredlig empati i den starka dikten ”Hämnd”. Bara den ett starkt skäl för någon att översätta Taha Mohammad Ali till svenska.

ARTIKELN HANDLAR OM