Dansa med kaktusar

Lika underhållande som undersökande av Alexander Ekman

Av: Claes Wahlin

Publicerad:
Uppdaterad:
Kungliga baletten i Alexander Ekmans ”Shift”.
Foto: Nils Emil Nylander
Kungliga baletten i Alexander Ekmans ”Shift”.

När Kungliga Operan öppnar för säsongen med sedvanliga begränsningar, så verkar det som om det är fler människor på scenen än i salongen. En film rullar framför ridån med repetitionsbilder från Alexander Ekmans Shift, den första av kvällens två halvtimmesverk.

När ridån går upp sitter 37 dansare på golvet med bultande hjärta. Bröstkorgarna höjer sig unisont och vartefter kan pulserandet vandra vidare till ben, armar och kroppar.

Här finns ingen scenografi, scenrummet är naket och ljuset i salongen tänt. Det är som en regisserad repetition där dansarna har att göra exakt samma rörelser kollektivt. Rörelserna, koreografin är vad som står i centrum, inte de enskilda dansarna, inte ens kropparna (inga försök att sudda ut olika längder eller andra visuella störningsmoment), snarare vill Ekman undersöka var koreografin börjar. med ett hjärtslag? En puls?

Om Shift slutar med samma hjärtslag som inledningsvis, om än med lite högre puls, så är Cacti mer typiskt för Ekman. Här finns humorn, den mättade koreografin med de eleganta övergångarna och en behärskad energi: ett verk som i lika delar underhåller och kräver uppmärksamhet.


”Cacti” är en modern klassiker, skapat för tio år sedan och har hittills satts upp på 26 scener runt om i världen. I denna jubileumsversion har antalet dansare utökats från 16 till 27, alla med varsin kvadratisk platta att dansa på eller bakom. En voice over reflekterar över lite dansfiloosfi, en pas de deux utförs à la slap stick (Kaho Yanagisawa och Jonatan Davidsson) ger ord åt varje rörelse och givetvis slutar verket med att alla dansar med kaktusar.

Som ofta försöker Ekman med sina iscensättningar undersöka vad dans, underhållning och koreografi egentligen är. Var gränserna mellan dem finns och, emellanåt, vilken roll publiken har. Han ställer dansande frågor. Verklistan upptar redan 45 koreografier och filmer, det är imponerande av en koreograf som bara är 36 år. Kanske är det dags att börja försöka leverera några hypotetiska svar på dessa koreograferade, eleganta frågeställningar.

Publicerad:

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturredaktion guide till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.