Aftonbladet
Dagens namn: Antonia, Toini
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur / Teater

Eländets absurda nöje

”Fastighets- skötaren” visar att tv-teatern inte är en död genre

Johan Rabaeus, Peter Andersson och Ingvar Hirdwall i   Johan Rabaeus, Peter Andersson och Ingvar Hirdwall i "Fastighetsskötaren" i SVT1 i kväll. Foto: LESLEY LESLIE-SPINKS/SVT

    Thommy Berggrens överföring till tv av sin uppsättning av Harold Pinters Fastighetsskötaren från Stockholms stadsteater ställer inte bara tre av landets främsta skådespelare i fokus, också ur Pinters absurdism utvinns poänger som närbilden bättre än teatersalongen förmår. Det samhälleliga sammanhanget markeras i öppningsscenens bilder från Last Night of the Proms, där Elgars Pomp and Circumstances så att säga tas ner i källaren av de tre egendomliga Pinter-figurerna i vad som kanske är just något skrymsle i Albert Hall.

 

    Ingvar Hirdwalls Davies är en symfoni av kvickhet. Få kan så blixtsnabbt växla temperament från ett ord till nästa. Han balanserar på gränsen till att bli för rolig, men håller sig skickligt kvar i de hemligheter som anas utan att avslöjas hos rollfiguren. Peter Anderssons nyckfulla Mick osäkrar scenerna och Johan Rabaeus gäckande Aston låter tystnaden tala med stor suggestivitet och närmast frånvänt.

Den som trodde att tv-teater var en död genre kan här förvissa sig om ett (alltför sällan sänt) exempel på motsatsen.

Claes Wahlin
SENASTE NYTT

Kultur

Visa fler
Om Aftonbladet