Aftonbladet
Dagens namn: Evert, Eilert
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur / Teater

Förortsförlorare

Claes Wahlin ser Mattias Anderssons senaste pjäs

Tanja Svedjeström och Fares Fares i   Tanja Svedjeström och Fares Fares i "Utanför mitt fönster".

    I Mattias Anderssons pjästexter hörs en rytm, ett slags synkoperat tempo där de korta scenerna angriper temat från olika håll. Personer som vänder sig mot publiken växlar med spelscener, och när författaren själv har regisserat har det alltid adderats en rad betydelsefulla nivåer i den sceniska gestaltningen. Löparen på Unga Klara är kanske det främsta exemplet.

Den senaste pjäsen, Utanför mitt fönster, är minst lika samhällskritisk som de tidigare, om än i ett mindre format. Förortens olycka gestaltas genom fyra personer: Josefin som ständigt stirrar ut genom fönstret, som vore hon en rest från en Ibsenpjäs, hennes sambo, diversearbetaren Roger med fallenhet för frustrerat våld, den välutbildade invandrarstädaren Sami på Josefins vårdavdelning, där också långvårdspatienten Ester vilar.

    Regissör Birgitta Englin lämnar ogärna den sceniska förorten och litar följaktligen här till text och ensemble. Scenbildens simultana rum låter en säng och en spis skilja sjukhus från hem. Det sceniska tilltalet präglas av ett slags enhetlighet där världen tycks hållas samman, fast den egentligen är på väg att falla sönder. Rytmen och spänsten har fått ge vika för en tämligen realistisk samtidsskildring, ofta underhållande och uppmärksamt gjord, men inte med den skärpa och poetiska suggestivitet som präglade Brott, hemtjänst, straff, pengar, pensionärsmord på Backstage för ett år sedan.

    Främst är det Basia Frydmans kongeniala Ester som antyder pjäsens möjligheter. Hennes rara förvirring får scenen att gunga till en aning, som kan det otänkbara plötsligt

inträffa. Fares Fares återhållna och väl utmejslade Sami är motsatsen till Leonard Terfelts utmärkta Roger. Präglad till att för evigt vara utsatt,

underst och underklass ger han sig rollen hän fullt ut, vilket också Tanja Svedjeström måste berömmas för med sin olyckliga Josefin.

Ensemblen räddar helt enkelt den något försiktiga regin, samtidigt som dessa skådespelare med största säkerhet hade kunnat ro i land en mer våghalsig uppsättning.

Claes Wahlin
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Kultur

Visa fler
Om Aftonbladet