Aftonbladet
Dagens namn: Sibylla
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur / Teater

Teater i den stora skolan

Brassard.   Brassard. Foto: S GUILBAULT

    Marie Brassard är så mycket mer än Robert Lepages "favoritskådespelerska", som epitetet i marknadsföringen lyder. Sant är att hon spelat framträdande roller i både Ex Machinas teaterföreställningar och Lepages filmer. Men hon är också den som tillsammans med Lepage skrivit manus till The Dragon"s Trilogy, The Seven Streams of the River Ota och The Polygraph.

Att försöka skilja ut vad som är Brassard och vad som skulle komma från Lepage i hennes senaste föreställning, The Darkness, låter sig knappast göras. Här möter vi ett filmiskt scenspråk med videoprojektioner och röstmanipulationer samt en suggestiv ljussättning. Det är också samma nedtonade tilltal och omsorg om berättelsen som vi känner från Ex Machina och Lepage.

 

    The Darkness handlar om något så till synes svårdramatiserat som förvandlingen av Montreals hyreshus till bostadsrätter. Som hyresgäst i ett gammalt hus i konstnärskvarteren i Montreal drabbas berätterskan och hennes grannar av ett konsortium som ska renovera huset till lyxvåningar. Tillsammans med Guy Trifiro och Alexander Mac-

Sween (som spelade då jag såg föreställningen i Wien i maj) glider hon elegant mellan olika personer och platser. Hennes minimalistiska och suveränt behärskade scenspråk låter den bedrägligt enkla historien, knappt nittio minuter lång, anta episka proportioner.

 

    Förvandlingar, drömmar och ensamhet i ett samtida Kanada, en tematik som vi känner igen såväl från hennes förra gästspel, Jimmy, som från Ex Machina, speglas genom den stadsförvandling som tycks sprida sig som ett virus genom västvärldens storstäder. Åtminstone går det att göra stor teater av det. Se Marie Brassard på Kulturhuset i Stockholm från och med i morgon kväll till och med söndag.

Claes Wahlin
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Kultur

Visa fler
Om Aftonbladet