Aftonbladet
Dagens namn: Lukas
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur / Teater

Ljus framtid för svensk barnteater

    Om att kroppsliga lyten inte minskar människovärdet, att man kan vara tjock och älskad, eller att det faktiskt inte är roligt med kiss- och bajshumor efter en viss ålder: så kan några av de bärande teman som präglar andraårselevernas slutproduktioner i Dramatiska Institutets barnteaterprojekt sammanfattas.

Det är således inte ett ringa avstånd till den moralpanik som härjade för några månader sedan bland föräldrar och media, efter att en student hade läst en text med explicit sexuellt innehåll för en grupp barn som förmodligen knappt förstod vad han pratade om.

Det är svårt, kanske omöjligt, att spela teater utan att kroppen fokuseras, och i fallet barnteater måste såväl skådespelare som publik reflektera över vad som händer när vuxna spelar barn, med eller utan dramatiska pussar och kramar.

 

    De fyra pjäser som under veckan spelas upp är en del i utbildningen, likväl finns här levande bevis på begåvningar av rang. Hugo Hanséns regi av Christoffer Mellgrens Grodorna, där pojkens hemligheter förvandlas till svårkontrollerade groddjur, bjuder ett antal scener där scenografi (Jon Eliason), gestaltning och text förvandlas till det mystiska fjärde vi kallar teater.

Nina E Westers regi av sin egen vackra text Fjäderskogen är en fantasifull lek med lådor (scenografi Anna Heymovska) som skulle platsa på vilken institutionsteater som helst, inte minst med den skicklige Albin Flinkas i en av rollerna.

 

    Att dessa andraårselever trots omständigheterna redan nått så goda resultat bådar gott för svensk barnteaters framtid.

Claes Wahlin
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Kultur

Visa fler
Om Aftonbladet