Aftonbladet
Dagens namn: Brynolf
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur / Teater

Tragedi? Nej, komedi

Linda Källgren och Andreas Boonstra i   Linda Källgren och Andreas Boonstra i "Mariamne". Foto: PETRA HELLBERG

    Är den sanna tragedin i dag så omöjlig att vi måste testa oss fram till den komiskt? Kan den bara framträda i sin storhet genom stor respektlöshet? Tragedi genom att plocka ner och plocka sönder? Vad blir då kvar?

Det är de frågor som väcks av Andreas Boonstras dramatisering av Pär Lagerkvists sena roman Mariamne. Det är Nobelpristagarens lågmälda variant av kärlekshistorien mellan den onde kung Herodes och den vackra Mariamne, tiden före Herodes dubiösa insatser inom kristendomen.

    Historien berättas - förvisso i hög grad med Lagerkvists ord - på så många sätt som möjligt. Den experimentella och vitala teatergruppen Moment leker fram en uppsjö av möjliga sätt att berätta en historia - det är lekfullt, respektlöst, roligt, infallsrikt. Den beprövade tragedidramaturgin avfärdas som en gubbmetod redan i inledningsscenen. Sedan utspelar sig hela den tragiska historien i en form som imiterar en riktigt stökig repetition.

    Det är en lika hals- som illusionsbrytande föreställning, en festlig uppgradering av Brechts teaterestetik. Här är det inte fråga om att låta sig ryckas med av berättelsen - utan av berättandet. Det innebär att man aldrig ges möjlighet att hysa några djupare känslor för vare sig Herodes eller Mariamne.

Däremot får man en hel del tankeväckande perspektiv på hur en historia kan berättas - och inte kan berättas. Ty den ytterst samspelta skådespelarkvartetten går allt som oftast på pumpen i sina försök att framställa historien. Och haverierna är som regel minst lika givande som fullträffarna. Rent komiskt, alltså.

Andreas Boonstras genuint avslappnade Mariamne är en god lektion i konsten att förvandla tragedi till komedi. Men syftet förblir lite oklart. Varför denna explosivt prövande form? Vad är - ytterst - poängen med att desarmera allt som kan betecknas som gripande?

    Om man alltså har förväntningar på att få gråta till en sann tragedi kommer man att bli besviken. Om man däremot uppskattar en och en halv timmes uppsluppna försök att komma till rätta med vad en berättelse är har man definitivt kommit rätt. Intensiteten har förflyttats från innerlighet till ytterlighet. Och det är gott nog.

 

Teater

MARIAMNE

av Pär Lagerkvist

Regi och dramatisering: Andreas Boonstra

Scenografi: Åsa Berglund Cowburn

Musik: Simon Steensland

I rollerna: Linda Källgren, Andreas Boonstra, Pontus Stenshäll, Mathias Olsson

Scen: Teater Moment, Gubbängen

Speltid: 1 tim 30 min

SENASTE NYTT

Kultur

Visa fler
Om Aftonbladet