Hamlet i puberteten

Foto: ROGER STENBERG
Peter Viitanen och Livia Millhagen.
TEATER

■ ■Det är tack vare Peter Viitanens intensivt frustrerade Hamlet som Irena Kraus omdiktning av Shakespeares tragedi I skuggan av Hamlet håller publikens intresse. Unga Dramaten riktar sig till den publik som befinner sig i eller åtminstone minns de pubertala svängningarna och vad en mördad far då kan ställa till med när modern gifter om sig med mördaren.

■ ■Hamlet stannar här i familjen enligt psykoanalysen; filosofin och de existentiella grubblerierna har liksom Horatio försvunnit i omdiktningen. Shakespeares historia utspelas som en fantasi hos prinsen medan han framför teven väntar på att eskortera Gertrude till kyrkan. Dockor och dödskallar i Ulla Kassius smarta, givetvis svarta scenografi låter spelet skifta i högt tempo, kanske lite för högt, då de mer komprimerade scenerna inte ges tillfälle till någon eftertankens kranka blekhet. Men tiden är väl ur led, renässansens undersökningar av vad en människa är anses avslutad och vad som återstår är den galenskap som skapas av våra relationer.

Claes Wahlin ([email protected])