Prinsessan rasar över kritiserade Balenciaga-reklamen

Modemärket Balenciaga har kritiserats hårt för sin barnreklam med bdsm-anspelningar.

Nu rasar även prinsessan Madeleine.

”Jag är chockad och förbannad” skriver hon i ett inlägg på sitt instagramkonto.

Det var i förra veckan som modemärket Balenciagas nya reklamkampanj rullades ut. En kampanj där barn poserar med nallebjörnar och bdsm-anspelningar.

Aftonbladet har tidigare skrivit om den hårda kritik företaget fått för kampanjen.

Nu rasar även den svenska prinsessan Madeleine.

På sitt instagramkonto har hon lagt upp en bild på ett barn som kramar en nalle.

Drottning Silvia, Prinsessan Madeleine, Kung Carl Gustaf på Solliden Sessions i somras. Arkivbild.
Drottning Silvia, Prinsessan Madeleine, Kung Carl Gustaf på Solliden Sessions i somras. Arkivbild.

Till bilden skriver hon att hon är ”chockad och förbannad över att barn utnyttjas av modeindustrin på sexuellt sätt”.

Prinsessan menar att användandet av en ”bondage-björn” är en implicit referens till sexualiseringen av barn och till pedofilvärlden.

”Det är INTE okej” skriver hon.

En av bilderna Balenciaga fick kritik för.
En av bilderna Balenciaga fick kritik för.

Bilden som hon själv har valt till inlägget säger hon är motsatsen till reklamkampanjen. Hennes bild handlar om glädje och hur en Teddybjörn kan skänka ett barn trygghet.

Balenciaga-butik i Melbourne, Australien, 2021.
Balenciaga-butik i Melbourne, Australien, 2021.

Prinsessan Madeleine är aktiv i stiftelsen World Childhood Foundation, och hon skriver att de arbetar för att alla barn ska ha rätt till en barndom utan våld eller sexuellt utnyttjande.

”Följ med mig i kampen för att skydda de mest utsatta barnen” avslutar hon.

Publisert:

LÄS VIDARE