Mejla

Jenny Alexandersson

Därför är podden viktig för kungen

En fjäder i hatten inte bara för Triumf

Kung Carl XVI Gustaf podcastdebuterade i Kristoffer Triumfs ”Värvet”.

Foto: SARA FRIBERG, KUNGL. HOVSTATERNA

KUNGLIGT

”För Sverige i tiden”.

Eller mer träffande just i dag: ”För Sverige i en podd”.

Kungen har debuterat i podcasten ”Värvet”. Jag borde sett det komma. Ändå blev jag glatt överraskad.

Det är nya tider nu.

Coronakrisen, med allt vad det innebär av digital omställning för kungen och hans familj, har breddat vägen för nya sätt att möta människor.

Carl XVI Gustafs valspråk har varit hans ledstjärna under hela arbetslivet, ett uppdrag som pågått i snart 50 år.

Kung Carl XVI Gustaf.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Att följa med i tiden och förändras – utan att för den skull vara den som driver på förändringen – är viktigt för kungahuset. Kungen symboliserar en institution vars inre vilar på en konservativ grund.

Arv, tradition och kärnfamiljen. Ceremonier och historia.

För många unga är dessa traditioner och värden inte särskilt engagerande.

De ägnar högst en axelryckning åt kungahuset. Det är en generation som aldrig kommer förstå den respekt och intresse som deras mor- och farföräldrar hade inbyggd i ryggraden.

För att vara relevant måste kungahuset nå människor där människor finns.

 

Det senaste decenniet har hovet jobbat proaktivt för att synas och höras i de rätta kanalerna.

2012 skapade kungahuset en Facebooksida. Sedan följde Twitter, Youtube och Instagram.

Att Kristoffer Triumf får en intervju med kungen i sin podd kan inte ses på annat sätt än en succé.

Det är en fjäder i hatten för Triumf – men även för kungen.

En podd lyssnar man ofta aktivt på och man behöver inte distraheras av kroppsspråk eller blickar. Det är helt enkelt bara kungens röst och han får tala till punkt. Han får vara mångfacetterad, både arbetande kung och privatperson (nåja, en aning i alla fall).

Kristoffer Triumf.

Foto: Alexander Larsson Vierth/TT

Utan politisk makt har kungafamiljerna i Europa allt mer närmat sig kändisskapets frontfigurer, hur mycket kungligheterna än värjer sig mot påståendet.

Runt kungen finns en rad rådgivare som förstått just detta - för fortsatt relevans måste kungen och hans familj ta plats på de nya medieplattformarna. Platser där vi alla umgås digitalt, lyssnar och underhåller oss idag. Men det är samtidigt en motsättning - om kungen inte vill vara en ”kändis”, varför ska han då finnas på dessa plattformar?

Svaret är enkelt.

Det är den vägen kungahuset måste gå. För Sverige i tiden. Det är här vi alla är.

Kungen är mycket medveten om förutsättningarna. Redan på 70-talet visste han att en modern monarki är förutsättningen för folks acceptans. Han förbjöd de gammaldags hovnigningarna och började bygga upp hovet som ett modernt företag.

I dag tog han ett nytt kliv på vägen mot ett modernt kungahus – att prata om livet i en podd.

 

Av: 

Jenny Alexandersson

Publisert:

LÄS VIDARE

Så blir det nyfödda kungabarnets liv

ÄMNEN I ARTIKELN

Carl XVI Gustaf

Svenska kungahuset

Hovet (Kungahuset)

Kristoffer Triumf

Värvet

Podd

MER OM KUNGLIGT

”Kungen tyckte det var ett intressant samtal”

Kungen i Värvet: Jag kände mig som en säl

Drottning Elizabeth släpper hittills okänd bild med sin älskade