Apotekens chef skyller ifrån sig
Han avfärdar de apoteksanställda som ”gnälliga”.
Vd:n för Sveriges Apoteksförening Johan Waller använder sig av traditionellt maktspråk när han får kritik. Apoteken har hög kvalitet, menar han. Det är personalen som har fel och dessutom är den gnällig.
Läste ni det, alla ni som förgäves väntat på medicin?
Chefen säger att hans apotek håller hög kvalitet.
Det har gått fyra år sedan apoteksmarknaden avreglerades. Stockholm har visserligen fått 90 nya apotek, men de flesta är små och säljer mest hudkräm och tandtråd. De som vill ha medicin kan få vänta. Lagren är så små att personalen inte kan ha alla mediciner hemma. I bästa fall får patienterna vänta ett dygn, i bland får de hålla ut ännu längre.
De får köa också, för de anställda har inte ökat i samma takt som apoteken. Den förtroliga stunden framme vid disken får bli kort. Med alla nya sorters ersättningsmediciner kan den även bli förvirrad, men personalen har en tidsgräns för hur lång tid en expediering får ta.
Dessutom måste de hinna med ”merförsäljningen” av munskölj och tandtråd. Sådant som egentligen går att köpa på Ica, men som ger mer klirr
i kassan på de nya privata apoteken.
Det kan verkligen bli stressigt för både personal och patienter på ett Stockholmsapotek.
Men stockholmarna har i varje fall apotek, vilket är mer än alla de glesbygdsbor som nu riskerar att bli av med de apotek som inte är tillräckligt lönsamma.
I en DN Debatt-artikel konstaterar företrädare för Farmaciförbundet att det är just vinstkraven som hotar patientsäkerheten. Kärnverksamheten riskeras, menar de och kräver högre bemanning samt fortutbildning. De vill ha bort tidsbegränsningen vid receptexpedieringen samt sist men inte minst – ett förbud mot merförsäljning i samband med receptutlämning.
Allt det som Johan Waller anser är fel eller möjligtvis – gnälligt.