ÅSIKT

Industrin är ditt ansvar Annie Lööf

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
LEDARE

”Historien kastar långa skuggor över konkursen i Saab”

Foto: Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL/SCANPIX
SLUTET Saabs vd Victor Muller har gång på gång ryckt ess ur rockärmen i sin kamp för att rädda företaget. I går gick Saab till sist i konkurs.

I går kastade Victor Muller in handduken. Vänersborgs tingsrätt fick den konkursansökan från Saab som alla väntat på.

De senaste månadernas turer lär oss om inte annat att industriproduktion är mycket mer än entreprenörskap och

företagaranda.

Historien kastar långa skuggor över konkursen i Saab.

Den direkta orsaken till gårdagens besked finns i den nära historien, i banden till General Motors, GM. Beskedet från Detroit fick slutligen Mullers kinesiska partners att ge upp.

Bortom det skymtar också spåren av Saabs ursprung. Varumärket – själva namnet – delas fortfarande med försvarskoncernen Saab.

Fråga om vilket Sverige vi vill se

En bilfabrik är inte som ett konsultbolag i Täby. Just därför är Saabs öde en politisk fråga. Bortom engagemanget för ett udda bilmärke, och inlevelse med de anställda, har nämligen kampen för Saabs framtid hela tiden också handlat om

vilket Sverige vi vill se.

Ett rut- och rot-land där skattesubventioner och ökade klyftor förväxlas med ekonomisk tillväxt. Eller ett land som är med och utvecklar morgondagens miljövänliga teknik, och där välståndet grundas på en konkurrenskraftig industri

i teknikens framkant.

Frågan har aldrig varit mer aktuell än i dag.

Industrin är ett grundfundament

Anders Borg missar sällan ett tillfälle att betona hur hans sparsamhet lagt grunden till att Sverige – ännu – klarat sig lindrigt undan krisen. En självupptagenhet vi får förlåta finansministern.

En minst lika rimlig tolkning skulle kunna vara att Sverige, tillsammans med till exempel Tyskland och Finland, kan luta oss mot konkurrenskraftiga industriföretag.

Länder som – i Maud Olofssons och Fredrik Reinfeldts anda – bygger sin ekonomi på små företag och enklare tjänster har det tyngre. Samma sak gäller de ekonomier som försökt bygga välstånd på finansiellt trixande. Under Mats Odells tid som finansmarknadsminister var de förebilder.

Regeringen måste bekänna färg

Nu står Trollhättan och de Saabanställda inför sin största utmaning hittills. Det handlar om att ta tillvara de värden – kunskap och erfarenhet – som Saab representerar.

Det är inte en utmaning som kommun och anställda ska behöva möta ensamma. Näringsminister Annie Lööf måste bekänna färg, och bryta med det ointresse som präglat regeringens förhållande till industrin. Det gjorde hon inte i går.

Tillsammans med arbetsmarknads-minister Hillevi Engström uttalade näringsministern känslosamma sympatiyttringar för de anställda, och levererade ett löfte om att arbetsförmedlingen står redo.

Men ingen näringspolitik. Inte ett ord om framtiden för fordonsindustrin, eller Trollhättan.

Trollhättan, och Sverige, förtjänar bättre.

avIngvar Persson

ARTIKELN HANDLAR OM