Mejla

Jehna Al-Moushahidi

Män gör stora pengar på feministiska idéer

Affärsvärldens svar på mansplaining

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Breakit har gjort en undersökning som visar att företagen Estrid, Xlash och Stronger - som alla riktar sig mot kvinnor – till största delen ägs av män.

Foto: isabell Höjman/TT / TT NYHETSBYRÅN

LEDARE

Färgglada bilder på kvinnor med håriga ben och armhålor med budskapet "Hårborttagning är inte obligatoriskt" och "Det här är din nya bästa vän" är det första som kommer upp när man söker på företaget Estrid som säljer prenumerationer på rakhyvlar. Nästan alla stora influencers har arbetat med dem på något sätt. Deras revolutionerande syn på hårborttagning, veganska raklödder och det faktum att de visar "riktiga" kvinnor och inte bara modeller har de blivit höjda till skyarna för. Men det är bara halva sanningen om Estrid och andra så kallade feministiska företag.

Ny undersökning

Breakit har gjort en undersökning som visar att företagen Estrid, Xlash och Stronger - som alla riktar sig mot kvinnor – till största delen ägs av män. Deras marknadsföring bygger på frågor som rör feminism, självkänsla och kvinnors makt över sina egna liv. Men i slutändan så är det män som tjänar pengar på denna feministiska marknadsföring.

Estrid har också tidigare varit i en kritikstorm efter att företaget ska ha stulit hela företagsidén från det amerikanska företaget Billie. Billie säljer precis som Estrid prenumerationer på rakhyvlar i pastellfärger och med samma budskap om att raka sig är frivilligt. Den enda skillnaden mellan företagen är att Billies medgrundare är kvinna, medan Estrid grundats av män.

Feministisk marknadsföring

Stronger säljer träningskläder, med budskapet om att starka kroppar kommer inifrån och att den mentala hälsan är lika viktig som den fysiska. Även där finns det flertalet andra webbutiker som säljer liknande träningskläder i samma prisklass, med samma budskap, men som ägs av kvinnor.

Många kanske skulle påstå att det är bra att män engagerar sig i dessa frågor och bygger företag på feministiska idéer, men det tar uppmärksamheten och finansiering från de kvinnliga start-up företagen som säljer liknande produkter.
På sociala medier har granskningen spridit sig som en löpeld och många letar nu alternativ till dessa företag. Där ägarna är kvinnor. Hade konsumenterna vetat att det är män som står bakom detta hade nog försäljningen inte gått lika bra.

Feminism washing

Vi behöver prata om det här mer. Ofta hör vi talas om greenwashing eller liknande där företag påstår sig värna miljön i syfte att kunna marknadsföra en produkt. Men vi borde kanske också prata om feminism washing. För det är vad dessa män gör som bara vill bli rika. Att ta en idé som en kvinna kommit på och marknadsföra den som feminism är affärsvärldens svar på mansplaining.

Av: 

Jehna Al-Moushahidi

Publisert:

LÄS VIDARE

Staten tystar kvinnor från Metoo-uppropen

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Ja, tack!

ÄMNEN I ARTIKELN

Feminism

Jämställdhet

Träningskläder

Sociala medier