Eva Franchell

Stockholm mot kollaps

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Storstadskrisen

FRAMTIDSBILD? Tunnelbanan håller på att sprängas. Trafikanterna kommer för sent till jobbet på grund av att de inte längre får plats i de överfulla tågen. På tio år har antalet resande som passerar Slussen varje dygn ökat med 10 000.
FRAMTIDSBILD? Tunnelbanan håller på att sprängas. Trafikanterna kommer för sent till jobbet på grund av att de inte längre får plats i de överfulla tågen. På tio år har antalet resande som passerar Slussen varje dygn ökat med 10 000.

Stockholm växer mest i Europa.

Varje dag rullar två fullsatta SL-bussar in i huvudstaden. Snart bor en miljon människor i Stockholms stad. Över två miljoner i Stockholms län. Över fyra miljoner i Mälardalen.

Sverige håller på att få en riktig storstad, ett dynamiskt centrum som kan driva tillväxten i resten av landet.

För ett marknadsmedvetet parti som Moderaterna borde det vara manna.

De borde stå vid infarterna och kratta hela vägen in till Sergels torg.

Men på punkt efter punkt motarbetas i stället de nya stockholmarna och därmed riskerar Stockholm att kollapsa.

 BB-avdelningarna har inte plats för alla blivande mammor. Kvinnor skickas till förlossningsavdelningar i andra städer. Barnmorskorna protesterar mot en vård som inte längre är säker.

 Förskolorna är i kris. Dagis­köerna har blivit kortare därför att många kommuner i stället valt att trycka in fler barn i varje förskolegrupp. Bristen på förskollärare i Stockholm är så akut att regeringen tvingats gripa in.

 Skolorna bidrar till ökade klassklyftor. I fina friskolor får elever höga betyg, medan andra inte klarar grundskolan. Förra året saknade 14 procent av niondeklassarna i Stockholms stad gymnasiebehörighet.

 Barnen i Österåker kommer inte till skolan därför att busstrafiken i hela norra Storstockholm havererat. För att eleverna över huvud taget ska komma till skolan tvingas nu kommunen hyra in egna bussar.

 Tunnelbanan håller på att sprängas. Trafikanterna kommer för sent till jobbet därför att de inte längre får plats i de överfulla tågen. På tio år har antalet resande som passerar Slussen varje dygn ökat med 10 000.

 Bostadsbyggandet står i princip still. Den som vill ha en hyreslägenhet i Stockholms innerstad får köa i 15 år. Studenter väljer att läsa på andra orter och företagen klagar högljutt när deras nyanställda inte får bostad.

 Sjukhusen har beläggningar på över hundra procent. Sängarna räcker inte till, patienter vårdas i korridorer eller skickas runt mellan avdelningarna. Ansvariga Filippa Reinfeldt skyller på – sjukhusen.

 Äldrevården i Stockholm har en skandalös historia. Hemtjänsten ligger på 275:e plats i Socialstyrelsens rangordning så de som just nu flyttar till Stockholm gör bäst i att genast planera sin ålderdom någon annan stans.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.

Publisert:

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

ÄMNEN I ARTIKELN