ÅSIKT

Kungen ska inte flyga från Bromma

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Urban Andersson / AFTONBLADET / 4216
LEDARE

Flygvapnet sköter regeringsflyget och nu tänker man sälja ett av de tre regeringsplanen, en Gulfstream IV. I fortsättningen får regeringen och kungahuset slåss om platserna i de två affärsjetplan flygvapnet behåller. Det berättade Svenska Dagbladet i går.

Kanske står ressugna statsråd och majestäter också inför en annan förändring. Flygvapnet skulle nämligen vilja flytta regeringsflygets bas från Bromma till Arlanda.

Full last

Arlanda har en start- och landningsbana som är tillräckligt lång för att det största planet ska komma upp med full last och fulla tankar. Det låter praktiskt när en delegation behöver flygas till något avlägset land.

Arlanda har hangarer som är stora nog. Och viktigare ändå, flygplatsen är till skillnad från Bromma öppen dygnet runt. Idag tvingas planen ibland landa på Arlanda för att sedan flygas vidare när Bromma öppnat.

Efter en flytt skulle vi slippa situationer som den där flygplanet fick startas från Arlanda för att gå ner och plocka upp utbildningsminister Gustav Fridolin på Bromma.

Politisk vinst

Den historien berättar kanske att den stora vinsten med att flytta regeringsflyget skulle vara politisk. Bromma flygplats ligger på fel plats. Starter och landningar sker mitt i Stockholm. Dessutom behövs marken för bostäder.

Socialdemokraterna i Stockholm hade velat stänga flygplatsen redan 2022. Miljöpartiet kräver att det byggs på marken och regeringens egen utredare, Anders Sundström, konstaterade för ett år sedan att Bromma inte har någon framtid efter 2038.

Att synas i VIP-kön på Bromma är kort sagt ingen merit för en rödgrön minister. Och åker man statsrådsbil är det inte så långt till Arlanda.

Och när det gäller kungahuset, för Kungen ligger Arlanda kanske lite illa till men Kronprinsessan skulle å andra sidan få raka spåret när hon behöver komma ut i världen.

ARTIKELN HANDLAR OM