ÅSIKT

Kvinnornas Reinfeldt

LEDARE

22 MARS 2010. Jämställdhetspolitik

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: BJÖRN LINDAHL
Oklar kvinnoreform En affischkampanj som skrämmer upp kvinnor och färgglada kuvert till misstänkta sexköpare. Vad ska moderatena komma med härnäst, undrar skribenten.

I dokument så interna att de publicerades i kvällspressen deklarerade Moderaterna att de för att vinna valet i höst ska göra en storsatsning på kvinnliga väljare. Det finns två goda skäl att jubla över detta. För det första: det bevisar hur framgångsrik feminismen har varit (även moderater pratar jämställdhet). För det andra: det kommer inte att fungera.

Statsministern gav i fredags en intervju om sin hemliga plan: ”Det vi ska göra kan absolut göra mig till kvinnornas Fredrik”, sa han till Expressen. I dag besöker han Jönköping för att träffa åklagare och polis och diskutera mäns våld mot kvinnor, själva innehållet i Reinfeldts stora ”trygghets- och kvinnoreform” är däremot oklart.

Manspolitik

Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann har på senare tid allt oftare påpekat att män tjänar mycket mer pengar än kvinnor. Då borde han också förstå att sänker man skatten för de som tjänar mest. Då sänker man skatten för män. Alltså förändrar man inte maktför-hållandena mellan könen. Tvärtom. 60 procent av regeringens skattesänkningar (på närmare 100 miljarder) har gått till de tio procent rikaste – detta är manspolitik oavsett vad man tycker om det.

Men för att råda bot på manspolitiken har statsministern nu gett i uppdrag åt Beatrice Ask att förbereda en stor ”kvinnoreform”. Dagen innan Reinfeldt meddelade detta, meddelade Beatrice Ask att hon vill skicka brev i grälla lila kuvert till misstänkta sexköpare.

I vanliga fall brukar man utreda brott innan man dömer någon, men i detta fall tycker justitieministern att alla medlemmar i ett hushåll ska få veta att en person är misstänks för att ha köpt sex. Trots att detta inte är bevisat, eller behöver vara sant.

Våld främst i hemmet

Utöver detta har Moderaterna i Stockholms tunnelbanor en affischkampanj som talar om att världen är en farlig plats för kvinnor. ”På vilka platser i tunnelbanan känner du dig otrygg?” undrar reklamkampanjen och om man inte var rädd innan så blir man det förstås nu. Men precis som polis och åklagare i Jönköping nog kan tala om för statsministern när han träffar dem i dag: våld drabbar kvinnor främst i hemmet och på arbetet. Inte längs med mörka cykelstigar.

Ett rättsväsende som kommunicerar genom olika färger på kuvert samt reklamaffischer som talar om för kvinnor att de bör vara rädda för att röra sig utomhus. Det ska onekligen bli spännande att se vad Moderaterna hittar på härnäst. Aftonbladets ledarsida önskar statsministern, förlåt ”kvinnornas Fredrik” lycka till!

KK