Trafiken går inte längre som tåget
Trafikverket som ansvarar för underhållet av järnvägar, vägar och flygplatser håller på att förändra klassiska svenska uttryck. Vi är säkert många som stakat oss precis när vi var på väg att säga ”det går som tåget” eller ”det går som på räls”.
Tåg är det som minst av allt går som tåget i Sverige. Tidigare gick det att ställa klockan efter järnvägsavgångarna. Genom snö och hagel, över nedfallna löv, isiga växlar och solvarm räls rullade de svenska tågen och kom fram precis när det var sagt.
Har högre ambitioner
Nu är det ingen som litar på tågen längre. Ett betydligt säkrare alternativ - om man vill komma fram i tid - är att ta bil eller flyg. Om vi ska beskriva att allt går bra får vi försöka hitta andra talande exempel.
Men Trafikverket verkar inte nöja sig med denna förändring av det svenska språkbruket. De har högre ambitioner.
Varför ska uttrycket ”det är bara felräkningspengar” stå för en liten struntsumma? Nej, här krävs insatser för en förnyelse. Felräkningspengar skulle också kunna vara - 20 miljarder. Det motsvarar nästan halva försvarets budget eller kostnaden för nästan hela barnbidraget.
Trafikverket hade gjort en beräkningsmiss för kontaktledningarna till järnvägen på 12 miljarder. Felräkningsnotan för spår och växlar var på 8 miljarder.
Det är bråttom
De resurser som de har till sitt förfogande bygger på en orimlig livslängd på materialet. En växel behöver till exempel i genomsnitt hålla i 550 år.
I Trafikverkets uppskattning av biltrafiken visar det sig också att prognoserna slagit helt snett. De har överskattat trafiken på vissa vägar med 100 procent. De har trott att trafiken varit dubbelt så hög som den i själva verket varit.
Enda trösten i oredan är att det borde räcka långt att ge Trafikverket felräkningspengar för att få ordning på trafiknätet igen. Men det är bråttom. Ett fungerande samhälle behöver fungerande infrastruktur.