ÅSIKT

Batterifabrik blir Sveriges framtid

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: TT NYHETSBYRÅN
Anders Teljebäck från Västerås, Peter Carlsson, Northvolts vd, Mikael Damberg, n ärings- och innovationsminister, och Lorents Burman från Skellefteå, under pressträffen om Northvolts batterifabrik
LEDARE

Den största industriinvesteringen i Sverige sedan Volvo byggde sin fabrik i Torslanda. Europas största tillverkning av batterier och 2 500 till 3 000 nya industriarbeten på ett enda bräda.

Proportionerna är storslagna när det gäller företagets Northvolt planer på en batterifabrik av samma typ som den bilföretaget Tesla bygger i Nevada. Totalt handlar det om en investering på 38 miljarder kronor.

På en presskonferens som förde tankarna till internationella olympiska kommittén meddelade företaget i går att fabriken ska byggas i Skellefteå. Fullt utbyggt kommer den att skapa över 2 000 arbetstillfällen.

Forskningsavdelningen med drygt 300 jobb hamnar i Västerås.

Långt kvar

Det är förstås fortfarande långt kvar innan batterierna om sex år förhoppningsvis börjar skeppas ut från Skellefteå. Först ska en demonstrationsanläggning byggas. Dessutom återstår förstås frågan om finansiering.

En sak vet vi dock. Litiumjonbatterier kommer att behövas, inte bara för att bilindustrin nu blixtsnabbt håller på att ställa om till eldrift. Sanningen är antagligen att medan den svenska energidebatten nästan helt handlat om produktionen av ren el är två andra utmaningar minst lika stora.

Sverige ledande

Det handlar om att flytta elkraften, och där är Sverige, Västerås och ABB redan världsledande.

Det handlar också om att lagra energin. Då blir utvecklingen av allt bättre batterier alldeles central. Nu har Sverige en möjlighet att vara ledande också där.

Vad vi än kan förledas tro är hörnstenen i Sveriges ekonomi varken välfärdsprofitörer, bostadsspekulationer eller fiffel med pensionsfonder. Däremot är vårt lands industriella kunnande fortfarande något att bygga på.

ARTIKELN HANDLAR OM

Northvolt

Västerås