Mejla

Ingvar Persson

Cykelbudet ska inte betala din hämtmat

Kampen för kollektivavtal rör oss alla

Publicerad:
Uppdaterad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Foto: STEFAN MATTSSON

Den här veckan ordnar fackförbundet Transport möten för cykelbuden på företaget Foodora. Målet är att värva medlemmar. De som kommer erbjuds till och med rabatt på avgiften. Det berättar tidningen Arbetet.

Transport vill teckna ett kollektivavtal för matbuden. För att sätta kraft bakom kraven behöver man visa att facket representerar de anställda.

Det som händer på Foodora är en ödeskamp på så många sätt. För cykelbuden naturligtvis. Många älskar säkert sitt jobb, men ingen ska behöva arbeta under de villkor som gäller. Foodora är kanske ett av de minst skumma företagen i branschen. Man erkänner faktiskt ett arbetsgivaransvar, men det handlar ofta om korta kontrakt och begränsade deltider.

Riskabel arbetsplats

Dessutom talar vi om en riskfyllt arbetsplats - under 2019 råkade Foodoras anställda ut för en arbetsplatsolycka varannan dag - och den som vill vara effektiv måste ofta stå för sin egen utrustning, enligt anställda som Arbetet pratat med.

Kampen för ett kollektivavtal på Foodora i Sverige påverkar inte bara vårt land. Koncernen, Delivery Hero, är nämligen globalt.

Förebilden för veckans kampanj kommer från Norge. Efter fem veckors strejk förra hösten fick de anställda där ett kollektivavtal. Sverige kan ha samma betydelse för andra.

Påverkar alla jobb

Transports arbete för att få ett kollektivavtal med Foodora handlar inte heller bara om cykelbuden. Det kan påverka hur den svenska arbetsmarknaden ska fungera i framtiden.

Den nya marknaden för små och ganska okvalificerade tjänster, till exempel hemleverans av mat, har fått nya förutsättningar genom tekniken. Med appar och mobiltelefoner kan den som vill ha något utfört få kontakt med någon som vill göra jobbet. Fenomenet har fått spännande namn, som giggekonomi eller plattformsekonomi.

I praktiken betyder det alltför ofta ett slags modernt daglönarsystem, där den som tjänar de stora pengarna vägrar ta ansvar för sina anställda och där lönerna hela tiden pressas mot botten.

Foodora en del av systemet

Foodora är en del av det systemet, även om företaget som sagt långt ifrån är värst. Om inte fackförbund som Transport tar kampen för dem som arbetar i giggekonomin riskerar de att bli rättslösa i vårt system som ju bygger på överrenskommelser mellan parterna.

Och facket löper risken att bli irrelevant på stora delar av arbetsmarknaden.

Så kan vi faktiskt inte ha det. Det skulle underminera hela den svenska modellen. Därför borde Transports aktion välkomnas av alla som brukar hylla kollektivavtalsmodellen. Det gäller både borgerliga partier och arbetsgivarnas organisationer.

Sverige kan nämligen inte vara ett land där det är cykelbudet som får betala hemkörda pizza med låg lön och usla villkor.

avIngvar Persson

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM