Dags satsa på snabbtåg
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-01
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Kaos har blivit ett normaltillstånd för landets tågresenärer. Fortfarande är ”inställda tåg” den största rubriken på SJ:s hemsida.
Alla skyller på vintern, men det var egentligen länge sedan tågtrafiken gick enligt tidtabell. Fråga bara passagerarna mellan Stockholm och Malmö när de kom i tid senast. 40 procent av tågen kommer för sent, för är det inte snökaos så är det höststormar eller solkurvor.
Sanningen är att det svenska järnvägsnätet är slitet och i omedelbart behov av upprustning. Det spelar ingen roll vilken regering som misskött järnvägen mest.
Det är den rödgröna oppositionen som måste se möjligheterna. Och då handlar inte längre om att fixa växlarna.
Sverige behöver en modern, spårbunden och total trafiksatsning.
För det första måste järnvägsnätet rustas upp. I dag är Sverige näst sämst i Europa på att underhålla spåren och absolut sämst på återinvesteringar. Nätet är
underdimensionerat och tål inga extra belastningar. Det måste underhållas och byggas ut för att inte vara så sårbart.
För det andra måste investeringar dirigeras om från vägtrafik till tågtrafik. De 25-50 miljarder som Förbifart Stockholm till slut kommer att kosta kan lätt styras om till spårtrafiken. Förbifarten ska delvis betalas med stockholmarnas trängselavgifter. Nu kan de rödgröna hålla löftet till väljarna, på valsedlarna om trängselskatten stod det att avgifterna skulle gå till investeringar i kollektivtrafik och vägar. Inte till en enda gigantisk motorvägssatsning.
För det tredje är det hög tid att satsa på höghastighetståg. De kan avlasta de åldrande X2000-tågen och snabbt ta passagerarna till Stockholm, Göteborg och Malmö. Höghastighetståg kortar restiden mellan Stockholm och Malmö med två timmar och blir därmed ett realistiskt, miljövänligt alternativ till flyget.
Sverige är ett avlångt land som kräver snabba kommunikationer.
För det fjärde behöver Sverige ett sammanhållet järnvägsnät med SJ och Banverket som huvudmän. Avregleringen av järnvägstrafiken är redan ett fiasko. Ständiga upphandlingar med pressade priser leder till ett stressat och chansartat underhåll. En entreprenör med lägsta bud kan helt enkelt inte räkna in kostnaderna för en eventuell kall vinter.
Lär av Storbritannien som sålde ut British Rail med för-
seningar och olyckor som följd. I dag börjar man åternationalisera den brittiska järnvägen. Åsa Torstenssons totala utförsäljning måste stoppas.
Ett löfte om reparationer räcker inte. Den rödgröna oppositionen måste våga satsa stort. Sverige behöver ett nytt, snabbt och supermodernt järnvägsnät.
EF