ÅSIKT

P-böter ska inte vara en guldgruva

I Solna hamnar trafiksäkerheten i andra hand

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Krister Hansson / AFTONBLADET / 3950
LEDARE

Om du har tänkt dig att ta bilen till Solna är det kanske dags att tänka om. Risken att få parkeringsböter, också för obetydliga misstag, är nämligen överhängande. Och det är ingen tillfällighet.

Enligt lokaltidningen Mitt i och Aftonbladet har kommunen och det privata bolaget Nokas som sköter parkeringskontrollerna satt upp ett mål för hur många böter som ska utfärdas. Parkeringsvakter som Aftonbladet har pratat med berättar hur bötesmålet påverkar deras arbete. I genomsnitt förväntas de skriva ut 1,7 bötesförelägganden i timmen.

Kontrollanterna ”jagar pinnar”

I praktiken har det resulterat i en kontroll som handlar mer om att ”jaga pinnar” än att garantera trafiksäkerhet eller framkomlighet. Nokas anställda i Solna beskriver hur man tvingas vänta ut bilar vars parkeringstid är på väg att gå ut, hur bilar som parkerats någon decimeter för nära en vägkorsning lappas och hur en enda evenemangskväll på Friends arena kan vara rena guldgruvan i jakten på kvoten.

Man kan naturligtvis säga att den som parkerat fel faktiskt har brutit mot reglerna, och att det ändå är alldeles för många bilar överallt.

Trafiksäkerheten kommer i andra hand

Problemet är bara att syftet med trafikövervakningen i Solna inte ska vara att skriva ut så många böter som möjligt. Enligt kommunens stadsmiljöchef är den grundläggande avsikten i stället just att garantera trafiksäkerhet och framkomlighet. Då borde bilar som verkligen står i vägen ha högsta prioritet.

Så blir det förstås inte om parkeringsvakterna jobbar på för att hålla statistiken uppe.

Som så ofta när offentlig verksamhet ska läggas ut på entreprenad och styrs av avtal eller andra uppgörelser har parkeringskontrollen i Solna blivit en fråga om att mäta det som är lätt att mäta, och som dessutom kan omsättas i reda pengar.

Och precis som det brukar gå oavsett om vi pratar om privat vård eller vinstdrivande skolföretag är det medborgarna som får sitta emellan.


• Vill du ha våra texter direkt i ditt flöde? Klicka här och gilla Aftonbladet Ledare på Facebook!


ARTIKELN HANDLAR OM

Solna

Bilar