ÅSIKT

Köttig EU-kampanj göder baconlobbyn

Gemensamma pengar borde inte gå till influencers och fläskreklam

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Lars Pehrson / SvD / TT
Projektet ”Gilla gris” har fått 27 miljoner kronor av EU för att få ungdomar att äta fläsk i Danmark och Sverige.

Dagens ungdom äter för lite gris, om man ska tro EU. Branschorganisationen Svenskt kött får nu EU-bidrag för att rikta fläskreklam mot svenskar mellan 18 och 29 år. Dessutom ska man uppfinna 40 nya grisköttsprodukter som kan attrahera de unga.

Får 27 miljoner kronor

Allt sker i samarbete med den danska motsvarigheten Landbrug & Fødevarer och det treåriga projektet "Gilla gris", eller "Glad før gris", har en budget på totalt 33 miljoner kronor. Av dem kommer 27 miljoner kronor från EU.

Pengarna går framförallt till matlagningsinfluencers som ska sprida grisköttsinspiration till sina unga följare. Madeleine Landley är en av de influencers som lagt ut sponsrade fläskrecept på sin blogg. Landley är också teknisk chef på Svenskt kött.

Kritik ur klimatsynpunkt

Enligt Svenskt kött är syftet inte att öka köttkonsumtionen utan att "öka kunskapen och inspirera mer kring griskött". Men det håller inte EU med om – på den ansvariga myndighetens hemsida står tydligt att syftet är att öka efterfrågan på fläskkött.

Naturskyddsföreningen är kritisk till satsningen.

– Jordbruket är en viktig pusselbit i att lösa både klimatfrågan och hälsoproblem. Vi behöver inte sluta äta kött, men vi behöver äta mindre kött, säger Naturskyddsföreningen generalsekreterare Karin Lexén till SVT.

Mängder av onödiga projekt

Svenska bönder har en viktig roll i miljöarbetet. Men EU-pengar ska inte gå till att få influencers att sprida recept på fläskkarré med lakritsglaze. Det påverkar hela EU-projektets trovärdighet.

De senaste åren har många liknande program fått EU-medel för att riktas mot svenska konsumenter. Till exempel satsade man 20 miljoner kronor på att få hemmafruar att köpa mer frukt. Tyska organisationer fick 12 miljoner kronor för att övertyga medborgarna att köpa fler julstjärnor. Under tre års tid lade man också 25 miljoner kronor på att marknadsföra grekiska oliver.

EU har mycket viktigt att ägna sig åt. Att finansiera uppfinnandet av 40 ungdomliga fläskprodukter är inte en av de sakerna.

avSusanna Kierkegaard

ARTIKELN HANDLAR OM