ÅSIKT

Europa klarar sig inte utan batterier

Foto: Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN
LEDARE
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Världen ställer om till batteridrift, och Europa är på väg att hamna på efterkälken. Inom EU finns i dag praktiskt taget ingen produktion av de batterier som bland annat kommer att behövas när bilindustrin på allvar över till eldrift.

De stora utmaningarna i övergången till ett uthålligt energisystem behöver faktiskt inte bli själva energiproduktionen. I stället kommer det till stor del att handla om att distribuera den gröna energin från platser där den finns till platser där den ska användas.

Och det kommer att handla om att lagra energi. Där kommer batterierna in.

Hela Europa

Därför är planerna på en jättelik batterifabrik i Skellefteå - fullt utbyggd skulle den tillverka mer än dagens produktion i hela världen - inte bara en angelägenhet för Västerbotten eller Sverige, utan för hela den europeiska industrin.

Det finns invändningar. Amnesty International har till exempel kartlagt villkoren vid de kongolesiska gruvor där hälften av världen kobolt bryts. Kobolt är en viktig råvara för moderna batterier.

Förhållandena i gruvorna är - som så ofta i Kongo - förfärliga.

Barnarbete, livsfarlig arbetsmiljö och uselt betalt. Ändå kan flera av storföretagen i Amnestys rapport inte svara på vem som producerat det kobolt som används i företagets produkter, eller vem som producerat det.

Omänskliga arbetsvillkor

Företag som Microsoft, Huawei och Lenova har inte gjort något för att stoppa barnarbete eller omänskliga arbetsvillkor. Det samma gäller många bilföretag.

Dessutom får batteriindustrin kritik för att mörka de verkliga klimatavtrycken.

Att påstå att en elbil inte innebär några utsläpp blir osant om inte produktionen av både batterier och el räknas in, har bland andra forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet påpekat.

Det är viktiga och riktiga invändningar, men bara om vi kan hålla kvar en tanke. Att fortsätta att driva till exempel transportsystemen med fossila bränslen är överhuvud taget inget alternativ. De måste ersättas, och det kommer till stor del att ske med el och batterier.

Därför måste batteriindustrin ta varningssignalerna på allvar, både när det gäller arbetsvillkoren i gruvorna och när det gäller livscykeleffekterna av sina produkter.

Vi behöver nämligen batterierna.


Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.