Åter vardag i Trollhättan

Publicerad:
Uppdaterad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

LJUSNING I ELFTE TIMMEN? Samtidigt som produktionen av en ny modell börjar i Trollhättan pågår utvärderingen av en rad bud på Saab. Om något av dessa accepteras är oklart, men de anställda på bilfabriken har all anledning att hoppas på att GM väljer att sälja till någon som vill fortsätta verksamheten i Sverige.
Foto: andreas bardell
LJUSNING I ELFTE TIMMEN? Samtidigt som produktionen av en ny modell börjar i Trollhättan pågår utvärderingen av en rad bud på Saab. Om något av dessa accepteras är oklart, men de anställda på bilfabriken har all anledning att hoppas på att GM väljer att sälja till någon som vill fortsätta verksamheten i Sverige.

LEDARE

I dag drar produktionen i Saabs fabrik

i gång igen efter helgerna. För första gången på sju år ska – äntligen – en ny bil­modell byggas på banan i Trollhättan.

Samtidigt, på Bolagsverket i Sundsvall, behandlas General Motors ansökan om att tillsätta en likvidator för att avveckla bolaget. Och på andra sidan Atlanten, där bilmässan i Detroit startar, pågår utvärderingen av ett antal bud på företaget.

Anställda betalar ett högt pris

Det är inte konstigt att Paul Åkerlund, ordföranden för IF Metall-klubben på Saab, talar om att känna sig schizofren.

De anställda i Trollhättan betalar ett högt pris för rollen som brickor i spelet om den globala fordonsindustrins framtid.

Spekulationerna om motiven bakom GM:s agerande har varit många. Möjligen handlar det om pengar. Det var i alla fall vad företagets nye chef Ed Whitacre hävdade när han i veckan förklarade att han inte trodde på någon försäljning.

”Fram med pengarna så kan ni ta det”, förklarade den tidigare telefondirektören. Klarspråk värdigt en Texasbo.

Kanske vill GM faktiskt inte sälja Saab. Möjligen kan produktionsverktyg och produkter leverera bättre återbäring på annat sätt. Gammal utrustning har redan sålts till Kina, och i går tvingades GM dementera planer på att flytta mer produktion.

Och kanske är det helt enkelt så att Saab i dag inte står så högt på GM-direktörernas dagordning. Bolaget drivs tack vare amerikanska skattebetalares pengar och Whitacre har pressen på sig att betala tillbaka och rädda amerikanska jobb.

”Staten har inget ansvar”

Nu ska företaget visa vinst, och dessutom ta in förlorad mark i utvecklingen av hybridteknik.

Då är risken stor att ingen bryr sig om framtiden för en bilfabrik i Trollhättan och ett litet men uppkäftigt bilmärke.

Genom de senaste 18 månadernas fordonskris har den svenska regeringens attityd varit konsekvent. Staten har inget ansvar. Framtiden för bilföretagen är och förblir ett ansvar för deras ägare.

Det blir lite motsägelsefullt när dessa ägare i praktiken är de amerikanska skatte­betalarna.

Regeringen på åskådarläktaren

Ingen kan rimligen tycka att GM tagit ansvar, i synnerhet inte under de senaste veckorna när beskeden från koncernen pekat än hit och än dit.

Det hjälper knappast den svenska regeringen där de sitter på åskådarläktaren. För även om det inte är Maud Olofsson eller Fredrik Reinfeldt som fattat besluten tvingas de hantera konsekvenserna. Och det är människor här som måste leva med resultatet.

En marknadsliberalismens blinda fläck.

Inte bara de anställda på Saab har anledning att hoppas att GM, trots allt, anser något av buden kan accepteras. Det skulle också vara en lättnad för den svenska regeringen.

IP

Publicerad:

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.